Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
  Afdrukweergave

Virtueel openluchtmuseum
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 14:10 
Offline

Geregistreerd: 06 maart 2010, 13:53
Berichten: 1
Hallo,

Wie kan ons helpen met het uitdenken en opstarten van een ambitieus plan voor een virtueel openluchtmuseum?
Tijdens de Eerste Wereldoorlog woonden er 14.000 Belgische vluchtelingen op de uitgestrekte heide ten noorden van het dorp Uden. Van de vele woonbarakken, werkplaatsen, kerk, ziekenhuis, schoolgebouwen en andere bouwwerken is niets tastbaars overgebleven, maar we hebben inmiddels wel veel documentatie verzameld, waaronder vele foto's, tekeningen en een film, om een nauwkeurig beeld te krijgen van hoe het er toen uitzag.
Nu hebben we het plan opgevat om dit vluchtoord virtueel te herbouwen met SketchUp. Daar zouden we een educatief project van willen maken, waarbij leerlingen telkens een van de vele gebouwen of huisjes tekenen en op de juiste plek positioneren op de plattegrond van het virtuele vluchtoord. Het geheel zou eind 2014 klaar moeten zijn, 100 jaar nadat de eerste vluchtelingen hier arriveerden.

Heeft er iemand goede ideeën of voorbeelden van een soortgelijk project?

Met vriendelijke groet,
Vluchtoord-Uden.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Virtueel openluchtmuseum
BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 14:56 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 13 mei 2009, 9:24
Berichten: 228
Woonplaats: Ede
Klinkt goed, maar ook ambitieus.
Je zult moeten beginnen met een heel goed plan. Zeker omdat het meerdere jaren kan gaan duren, er meerdere mensen aan werken etc. Denk bijvoorbeeld aan het backuppen van de modellen, textures, detail niveau.
Als er tekeningen zijn van de gebouwen en de lokatie dan is het meer een vorm van "gewoon doen" veel tijd dus. Als je dat niet hebt dan kun je ook moeilijker modelleren, zeker als je met studenten werkt. Immers zij zitten ook in een leer traject.

Maar het blijft en interesante uitdaging.
Succes !

_________________
Wim
The hanstholm project
Mijn 3D gebouwen

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Virtueel openluchtmuseum
BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 15:42 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Welkom!
Vluchtoord-Uden schreef:
Heeft er iemand goede ideeën of voorbeelden van een soortgelijk project?

Iets soortgelijks (maar dan voor Arnhem, in de jaren 1935-1940) is te vinden op: http://www.arnhem3d.nl/
Niet in SketchUp gemaakt (wel in Google Earth/3D Warehouse gezet), maar voor de opzet van een database etc. is het misschien goed om eens met de mensen uit Arnhem te babbelen...

Succes!
Gijs

PS: Mocht het zo ver zijn, dan denk ik dat we allemaal wel een paar gebouwen willen bijdragen. Ik in elk geval wel ;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Virtueel openluchtmuseum
BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 16:12 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 13 mei 2009, 9:24
Berichten: 228
Woonplaats: Ede
Gijs,

Klopt maar het 3D arnhem project is geflopt !
Althands volgens de artikelen in de lokale krant....
Vandaar dat je heel goed moet nadenken over de organisatie van zoiets. Er zijn (denk ik) genoeg mensen die iets willen modelleren maar ook die hun werk dan als "eigen" werk zien, kortom je krijgt "mijn en dijn" problemen.

Ga je het zoals voorgesteld met leerlingen doen dan zul je ook aandacht moeten schenken aan bv. opleiding en afspreken wat de gewenste kwaliteit / nauwkeurigheid moet zijn.

_________________
Wim
The hanstholm project
Mijn 3D gebouwen

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Virtueel openluchtmuseum
BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 16:25 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
WimVe schreef:
Klopt maar het 3D arnhem project is geflopt !

Hm, nu je het zegt. Het lijkt alsof ze opnieuw zijn begonnen: http://sites.google.com/site/historischarnhemin3d


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Virtueel openluchtmuseum
BerichtGeplaatst: 06 maart 2010, 22:37 
Offline

Geregistreerd: 31 jul 2009, 23:33
Berichten: 221
Woonplaats: Amsterdam
Da's raar, ik had hier vanmiddag uitgebreid op gereageerd en nu zie ik mijn post ineens niet meer :( Nog maar een keer hetzelfde verhaal dan:

Onwijs leuk initiatief! Enorme uitdaging denk ik, maar daarom des te leuker. Ik heb me nooit zo verdiept in WO I, het lijkt dat dat stuk van onze geschiedenis toch een onderschoven kindje is door alles wat enkele decennia later gebeurde.

Ben het eens met Wim, het is een lastig project en je moet een goed plan hebben om alle ifs, buts and whens te dekken, vooral wanneer je het wil integreren in een educatieve omgeving.

(Vooruitlopend op de zaken)
Qua lesprogramma heb ik het gevoel dat een project als dit het best tot zijn recht komt als het multi-disciplinair ingezet wordt. Dat verschillende 'vakken' hier aan meedoen.Leerlingen krijgen les in tekenen (zo heette het in mijn tijd tenminste, nu zal het wel 'culturele vormgeving' of iets dergelijks heten), geschiedenis en IT, maar zelden worden die elementen gecombineerd. Ik kan me heel goed voorstellen dat de computer-minded leerlingen hierdoor een hernieuwde interesse in geschiedenis ontwikkelen, de creatieve leerlingen eens wat vaker naar IT kijken etc etc. Daarnaast kan elke docent zijn eigen gedeelte op zich nemen.

Terug naar de realiteit: Leuk project, ik wil graag helpen waar ik kan. Stel me beschikbaar om mee te denken, maar ook mee te doen. Foto's restaureren, eventueel in te kleuren, voor gebruik als texture of referentiemateriaal. Ook het modelleren lijkt me leuk (zoals Gijs ook al zei), maar van wat ik begrijp wordt dat een taak van de leerlingen.

Ben benieuwd!

_________________
http://www.twilightrender.com


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO