Neem aan dat je dan vooral praat over het renderen? En wat noem jij betaalbaar?
Neem sowieso een quadcore processor die hyperthreading ondersteunt. Ik heb ook de ballen verstand van hoe de techniek achter al die dingen zit, maar doe regelmatig aan bijscholing via (render)fora.
Deze lijn processors schijnt echt top-of-the-bill te zijn om 3d- en renderapplicaties te draaien:
http://www.intel.com/products/services/ ... /index.htmQua videokaart weet ik niet echt, neem het beste (lees: meeste geheugen) dat je kan betalen denk ik. Ik lees op diverse fora regelmatig over CUDA GPU's van Nvidia, dat dat één of andere doorbraak is die je rendertijden extreem kan verkleinen. Nogmaals, geen idee hoe de techniek erachter werkt. Alle modellen van Nvidia die dit ondersteunen staan hier
http://www.intel.com/products/services/ ... /index.htm en daar kan je ook meer lezen over de techniek erachter en (let op!) welke applicaties tot nu toe gebruik hiervan kunnen maken.
Intern geheugen (RAM) kost tegenwoordig zo weinig dat je je daar rustig flink kan laten gaan. Let wel op welke windows-versie je kiest, de meeste versies van windows 7 maken geen gebruik van alles boven 4 of 8 GB. Als je meer wil of in de nabije toekomst naar meer uit wil breiden (wat ik zeker zou doen) dan heb je de 64bit-uitvoeringen van de Professional, Enterprise of Ultimate-edities nodig. Meer info hier:
http://tweakers.net/nieuws/59853/high-e ... seren.htmlKijk eens naar kant- en klare video-editing of gaming systemen, en bekijk in de specificaties of ze bovenstaande componenten bevatten. Je kan ook eens kijken op (bijvoorbeeld)
http://www.dell.nl waar je je eigen systeem naar smaak in kan richten.