Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
  Afdrukweergave

Binnen / Buiten
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29 jan 2010, 20:33 

Hallo,

Ik heb een mischien wat vreemde vraag: ik heb een model dat door iemand anders gemaakt is. dat voor mijn idee binneste buiten zit.
Nu teken ik zelf de binnenzijde oftewel zichtkant als de linkse face in entity info. Klinkt een beetje vreemd maar bij de standaard style is dat de lichte/witte zijde. De achterkant wordt dan de licht blauwe zijde.

Vraag is nu is mijn benadering van voor en achterkant correct ? Dit is wel belangrijk omdat :
A) in het model mag afmaken en
B) het model als laatste stap gerenderd gat worden waarij de faces dus goed moeten zitten.....

Alvast bedankt.

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Binnen / Buiten
BerichtGeplaatst: 29 jan 2010, 23:57 

ehhhmmm, volgens mij snap ik wel wat je bedoelt. Maar als ik het goed begrijp heeft degene die de buitenkant gemodeled heeft dus platte vlakken als muren/vloeren/plafonds gebruikt? In dat geval zou ik toch beginnen deze enige dikte te geven, aangezien het gebouw (neem ik aan) ook ramen heeft en je daarin de diepte van de muur wil terugzien.

In ieder geval: zorg ervoor dat alle vlakken die op een render zichtbaar zijn (of licht zullen reflecteren op zichtbare vlakken) met de witte kant naar de camera staan. Er is een aantal plugins beschikbaar die dit voor je kunnen automatiseren. Zoek maar eens op google naar 'reverse faces plugin' of 'orient faces plugin'. Op sketchucation.com zijn er op die manier genoeg te vinden, moet je wel aangemeld/ingelogd zijn om ze te kunnen downloaden.

Last but not least; kun je misschien een screenshot plaatsen om je probleem duidelijker te maken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 30 jan 2010, 0:48 

Hoi,

Ik had al door dat mijn vraag wat lastig te plaatsen was zonder plaatje. :vraag: Dus bij deze:

Afbeelding

Zo teken/defineer ik dus mijn faces.
Het model dat ik kreeg was dus precies andersom getekend. Maar omdat er een style gebruikt was die blijkbaar zelf gemaakt is, heb ik geen licht en donker vlak om te bepalen was de zichtzijde is. Vandaar mijn twijfel..... :(

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 30 jan 2010, 10:25 

Styles kun jezelf altijd veranderen he?
En Styles kun je ook altijd Editten.
Ikzelf gebruik altijd verschillende styles, een tekenstyle waarbij de lucht en grond te zien is ter orientatie, en met een (ingestelde) paarse achterzijde.
Voor iedereen die het niet weet:
Ga naar "window", en klik styles aan
Hier krijg je dan verschillende styles te zien, werkt eigenlijk hetzelfde als de component en materials popup.
Kies een Style en klik dan eventueel op edit.
Recht onder het woord Style zie je dan 5 kubusjes getekent.
Voor de kleur van de "achterkant" klik je op de tweede kubus,
Klik dan op het vierkantje achter "Back color", je krijgt dan een volgende pop-up te zien. je kan hier ook weer kiezen uit verschillende mogelijkheden. Standaard staat deze op "Color Wheel", maar persoonlijk gebruik ik liever RGB. Hier stel ik dan een zeer contrasterende kleur in, in mijn geval paars.
Ook kan je hier de style aangeven hoe de hoofdstyle eruit moet zien. (wireframe/hiddenline/etc)
Het is niet echt noodzakelijk hier al wat te kiezen, omdat je deze ook direct kan benaderen via je toolbar. (Mocht deze nog niet aanstaan: View-Toolbars-Facestyle) De laatste is Monochrome. Deze laat geen kleuren zien, eigenlijk alleen de voor-en achterkanten.
Mischien wel handig om bv een "probleem-style" te maken. bv de eindpunten dikker maken waardoor je kan zien of lijnen wel doorlopen, monochrome met opvallende achterzijde, etc. Zelf heb ik een map aangemaakt met een paar veelgebruikte (eigengemaakte) styles.

Excuses dat ik het zo uitgebreid doe, maar het is lastig om te weten of iemand veel van het onderwerp weet, en wat voor de één vanzelfsprekend is, is voor de ander mischien abacadabra.. :engel:

Hoop in ieder geval dat ik heb kunnen helpen,
Christian.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 30 jan 2010, 18:53 

Ik heb standaar in mijn toolbar de Face Style staan (View->Toolbar->Face Style). Als je daar drukt op het laatste icoontje (muis even erover houden en dan staat er 'monochrome') dan zie je in één oogopslag welke faces welke kant op staan. Soms kan het voorkomen dat het niet supergoed zichtbaar is hoe een vlak staat en dat kan je dan weer oplossen door (tijdelijk) in Window->Shadows de vinkjes voor 'Display shadows' en 'use sun for shading' weg te halen. Persoonlijk kies ik er overigens voor om die twee tijdens het modellen sowieso uit te zetten.

Ben je zo al een stuk geholpen?

P.S. Dat idee van Chris om een 'probleem-style' te maken vind ik vrij briljant. Ga ik ook doen! :goodjob:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2010, 18:00 

Hallo allen,

Citaat:
Ben je zo al een stuk geholpen?

Eh, ja en nee.
Ik snap de face style en style settings maar daar geef je eigenlijk de voor cq. achterzijde een bepaalde (default) kleur mee.
Wat ik wil weten is eigenlijk wat IS de voorzijde ? Juist omdat iedereen de vlakken een eigen kleur kan geven is dit niet altijd even helder.
Vandaar mijn voorbeeld van de "entity info" hier staan twee vlakken, de zichtzijde en de achterzijde. Allen weet ik niet 100% zeker of de eerste , meest linkse, dus de voorzijde is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2010, 18:51 

Doe ik daar het hele verhaal voor? :lol:

JA! Links is de voorzijde, MAAR dat wil niet zeggen dat het ook de zichtzijde is.
En om nu duidelijk te kunnen zien of er een achterzijde zich in het zicht bevindt, kies je :mono: waarbij de voor- en achterkanten duidelijk te zien zijn, en dus het hele verhaal van hierboven.

Wilde weer een heel verhaal ophangen, maar hou me in.. :wink:

Weer succes!
Christian

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2010, 19:54 

Chris schreef:
Doe ik daar het hele verhaal voor? :lol:
Weer succes!
Christian

Christian,

Je antwoord was en is heel goed. En erin zit het antwoord. Ik had alleen mischien 3x moeten lezen EN proberen.
Met monochrome heb je inderdaad het beste resultaat en ja zichtzijde is afhankelijkw aar je staat.

Mischien moet ik me ook wat meer verdiepen in die styles...... Mischien kan iemand een goede tutorial maken ??

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2010, 20:20 

WimVe schreef:
Mischien kan iemand een goede tutorial maken ??

Als jij me met viewtopic.php?f=17&t=1613&p=11399#p11399 helpt dan maak ik een tutorial voor je :D

EDIT: Waarom het wiel opnieuw uitvinden? http://www.go-2-school.com/media/view/18

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]