Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
  Afdrukweergave

Kwaliteit animatie verbeteren
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 sep 2008, 14:15 
Offline

Geregistreerd: 10 aug 2008, 15:20
Berichten: 4
Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik een tijdje gestoeid met sketchup en heb een winkel gemaakt. Deze wil ik gebruiken voor mijn afstudeeronderzoek en hierin een aantal dingen manipuleren (oa winkelnaam en producten). Ik wil hier een nette animatie van maken zodat respondenten zich kunnen inbeelden dat ze in de winkel rondlopen.

Ik heb echter nogal een uitgebreide file aangezien ik schappen met fictieve producten heb volgezet. Als ik de animatie door sketchup zelf laat omzetten tot film dan schokt het beeld - ik neem aan doordat er niet gerenderd is. Kan ik door instellingen in sketchup zelf te veranderen de kwaliteit van de film al een stuk beter (zowel als hoe het eruit ziet als de snelheid) maken? Ik kan geen mogelijkheid vinden het aantal frames per seconde te veranderen. Of is er een eenvoudig (ik heb helaas veel te weinig tijd me te verdiepen in andere programma's) programma dat animaties kan renderen?

Ik hoop dat jullie mij als beginner wat handige tips kunnen geven!

Vriendelijke groet,

Bart


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Kwaliteit animatie verbeteren
BerichtGeplaatst: 03 sep 2008, 15:11 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Hoi Bart,

Als je op Export > Animation drukt krijg je ook het knopje Options te zien. Door daar op te klikken kan je een aantal dingen instellen, zoals de grootte, fps en AA.
Filmpjes rechtstreeks uit SketchUp worden nooit mooi, welke instelling je ook gebruikt. Beter kan je een extern renderprogramma gebruiken (duurt langer, maar wel mooier). SketchUp kan bijvoorbeeld ook geen spiegeling en lichtbronnen in zijn animaties zetten, dus je hebt al snel voordeel van zo'n renderprogramma.

Succes!
Gijs


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Kwaliteit animatie verbeteren
BerichtGeplaatst: 03 sep 2008, 15:45 
Offline

Geregistreerd: 10 aug 2008, 15:20
Berichten: 4
Hoi Gijs,

Bedankt voor je snelle reactie. De knop ' options' was me nog niet opgevallen, dus ook bedankt voor de tip!

Is er een relatief eenvoudig programma om animaties te renderen dat je kunt aanraden? Ik heb kerkythea geprobeerd, maar dat heb ik niet snel onder de knie ben ik bang.

Vriendelijke groet,

Bart


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Kwaliteit animatie verbeteren
BerichtGeplaatst: 03 sep 2008, 15:55 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Graag gedaan!

bart schreef:
Is er een relatief eenvoudig programma om animaties te renderen dat je kunt aanraden? Ik heb kerkythea geprobeerd, maar dat heb ik niet snel onder de knie ben ik bang.

Voor kerkythea kan je in dit topic kijken: http://sketchupforum.nl/viewtopic.php?t=390
Iets veel simpelers is er denk ik niet. Je zou Vue kunnen proberen of V-Ray (kunnen beide ook animaties maken geloof ik).
Je zult toch altijd instellingen moeten doen, dus helemaal simpel kan het niet. Het ligt er natuurlijk ook aan voor welke kwaliteit je wilt gaan...

Ben erg benieuwt naar het resultaat!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Kwaliteit animatie verbeteren
BerichtGeplaatst: 03 sep 2008, 19:31 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Met sketchup is voor jou doel wel een mooi filmpje te maken:

- Zet profiles uit (View/Edges styles/profiles)
- Zet indien gewenst edges uit (View/Edges styles/display edges)
- zet vertraging tussen scenes uit (View/animation/settings/animation/scene delay -> 0 sec)
- stel de tijdsduur tussen de scenes in (View/animation/settings/animation/scene transitions -> 2 of 3? sec)
- zet schaduw aan
- zorg voor voldoende scene's en een vloeiende lijn tussen je scenes. Dit kun je bekijken door bij View/animation op play te drukken.
- ga zoals gijs al aangeeft naar het tabblad options nadat je File/Export/animation hebt gekozen.

- zet anti-alias aan
- zet loop to starting scene uit
- geef een minimale resolutie van 840x600 op
- geef een Frame rate van 24 op.

Geef nu je computer een nacht (en een dag) de tijd om de animatie te renderen.

Zet met een simpel programma als ulead videomaker een muziekje achter je filmpje en voeg indien nodig wat tekst toe en een aftiteling.

Geen professioneel eindresultaat, maar wel iets waar de rest van de studenten waarschijnlijk niet aan kan tippen.

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Kwaliteit animatie verbeteren
BerichtGeplaatst: 07 sep 2008, 13:02 
Offline

Geregistreerd: 10 aug 2008, 15:20
Berichten: 4
Bedankt voor de tips Gijs en Respect!

Heb de animaties opgenomen zoals Respect aangaf en het ziet er heel acceptabel uit. Ik moest het daarna weer exporteren naar een flash file en zelfs daarna was de kwaliteit ok. Een dag en nacht renderen was niet eens nodig, het duurde slechts twee uur (gelukkig, want moest in totaal 8 animaties doen...).

Nogmaals bedankt!

Groet,

Bart


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Kwaliteit animatie verbeteren
BerichtGeplaatst: 19 sep 2008, 11:29 
Offline

Geregistreerd: 05 sep 2008, 9:44
Berichten: 64
Woonplaats: Groningen
Is je resultaat ergens online te bekijken?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Kwaliteit animatie verbeteren
BerichtGeplaatst: 14 jun 2009, 12:02 
Offline

Geregistreerd: 22 sep 2008, 19:41
Berichten: 201
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig om te ontdekken wat zo ongeveer de beste instellingen zijn voor het maken van een filmpje(animatie)
In het antwoord van Respect staat: zet loop to starting scene uit.
Waar is dat voor? ik heb een zeer eenvoudig filmpje gemaakt met lage instellingen om snel even wat te kunnen uitproberen en kwam tot het volgende:

loop to starting scene uit: 12,7 mb en het filmpje duurde 15 sec.

loop to starting scene aan: 16,7 mb en het filmpje duurde 20 sec.

Voor de rest zag ik geen verschil in het filmpje. Is er iemand die mij kan uitleggen waarom loop to starting scene uit nodig/beter is??

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten, Henk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Kwaliteit animatie verbeteren
BerichtGeplaatst: 14 jun 2009, 12:27 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
"loop to starting scene" doet precies wat het zegt, stel je hebt 4 scenes

Bij loop to starting scene uit krijg je dan een filmpje van 1-2-3-4

Bij loop to starting scene aan krijg je een filmpje van 1-2-3-4-1

Het is dan ook logisch dat het filpje 25% groter in MB's en secondes wordt.

De scene van 4-1 is meestal een hele rare snelle beweging aangezien deze 2 scene's meestal niets met elkaar te maken hebben.

Je moet dus ook in de uitwerking een duidelijk verschil zien tussen je 2 gemaakte fimpjes.

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Kwaliteit animatie verbeteren
BerichtGeplaatst: 14 jun 2009, 12:38 
Offline

Geregistreerd: 22 sep 2008, 19:41
Berichten: 201
Bedankt voor het snelle antwoord Respect!
Duidelijk!
Dat ik het verschil niet zag komt door het feit dat ik bij al mijn animaties al rekening had gehouden met de laatste en de eerste scene. Ik zorgde er altijd voor als ik bijvoorbeeld in 25 scenes van alle kanten om het huis ging, dat ik aan het eind altijd weer in de buurt van de stand van scene 1 was, zodat het laatste stukje weer een beetje aansloot bij het begin.
Door loop to starting scene uit te zetten hoeft dit gelukkig niet meer, ik was altijd aan het eind van de animatie bezig om met bijv. de laatste 5 scenes weer in de buurt van scene 1 uit te komen, wat nu blijkt dus totaal overbodig.. :oops:
In ieder geval op een regenachtige zondagmorgen weer wat geleerd :study: Bedankt!

Groeten, Henk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO