Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
  Afdrukweergave

Plaatjes vervormen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 28 sep 2008, 17:41 

Hi,

Ik heb een koepel gemaakt waarin aan de binnenkant een plaatje over meerdere faces van de koepel verdeeld dient te worden.
Nu heb ik het programma GIMP gevonden om plaatjes te snijden maar nu zoek ik nog iets om de plaatjes te vervormen zodanig dat deze precies op een, wel rechte, maar niet rechthoekige, face passen. De bovenranden van de faces in de koepel zijn natuurlijk korter dan de onderranden vanwege het koepel effect.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bij voorbaat dank.

Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Plaatjes vervormen
BerichtGeplaatst: 28 sep 2008, 18:31 
Site Admin

Heb je hier een printscreen van met wat je exact bedoeld?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 sep 2008, 19:18 

gshvw schreef:
Hi,

Ik heb een koepel gemaakt waarin aan de binnenkant een plaatje over meerdere faces van de koepel verdeeld dient te worden.
Nu heb ik het programma GIMP gevonden om plaatjes te snijden maar nu zoek ik nog iets om de plaatjes te vervormen zodanig dat deze precies op een, wel rechte, maar niet rechthoekige, face passen. De bovenranden van de faces in de koepel zijn natuurlijk korter dan de onderranden vanwege het koepel effect.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bij voorbaat dank.

Henk

Henk,
Je zit volledig op de verkeerde weg. Je moet je plaatje(s) op de binnenkant van de koepel painten als texture met
de optie 'Projected' aangevinkt. Daar waar e.e.a. te veel vervormt start je een volgend plaatje.
Er zijn op het web in 3DW domes te vinden met wolkenluchten op de binnenzijde. Je probeert opnieuw het wiel uit te vinden. Zoals je het beschrijft wordt het echter (na héééél veel werk) wel een "vierkant wiel".
Als je niets kunt vinden kom ik er op terug.

En als je hem toch zelf maakt, vergeet dan niet de gehele buitenkant volledig transparant te maken.

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 sep 2008, 22:05 

Hi,

@Wo3Dan: ik begrijp niet helemaal goed hoe dit te verwezenlijken.
Kan je de menu items noemen die ik nodig heb?

@Respect: helaas weet ik niet hoe op dit forum een plaatje in te voegen. Ik zie wel IMG tussen haakjes maar vind geen verkenner om mijn screenshot te selecteren.

gr.

Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 sep 2008, 23:03 

Het plaatjes post probleem is makkelijk op te lossen. Je kan je afbeeldingen niet met dit forum uploaden, dit zul je ergens anders moeten doen, op xs.to of imageshack bijvoorbeeld, en de link van de afbeelding die je vervolgens krijgt plaats je tussen de img tags.

Een afbeelding in een koepel zetten kan ik niet duidelijk uitleggen, daar weet wo3dan meer van volgens mij :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 sep 2008, 18:55 

Hi,

Hier een tryout via imageshack van mijn 3x3 fresco op 9 faces aan binnenzijde van een koepel

Afbeelding

gr.

Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 sep 2008, 22:54 

gshvw schreef:
Hi,

Hier een tryout via imageshack van mijn 3x3 fresco op 9 faces aan binnenzijde van een koepel
(voor plaatje, zie bovenstaande post van gshvw) / ((Wo3Dan))

gr.

Henk

Henk,

De tryout laat een matig gekromd vlak zien, ik dacht dat het om een koepel (halve bolvorm) ging voor bijvoorbeeld een
lucht als 360 graden 'achtergrond' rondom je model.
Je tryout ziet er goed uit.
Wat ik bedoel is hetvolgende.
Plaats je geimporteerde image (I) boven het te painten gekromde vlak (C).
(I) en (C) lopen zo goed mogelijk parallel aan elkaar, je projecteert straks (I) op (C).
Maak (I) qua grootte min of meer passend op dit vlak (C), dus (I) verschalen.
Explodeer (I) zodat het nu als texture op een face (F) ligt, dus nog steeds vlak.
Rechts-klik op de texture van (F) en selecteer uit het menu: Texture => vink Projected aan.
Selecteer de Paint bucket en sample de texture (foto, plaatje of wat het dan ook mag voorstellen)
Paint het met [Shift] of [Ctrl] ingedrukt op het eronder liggende vlak (C)
Je kunt de edges van (C) vooraf danwel achteraf bewerken met 'Soften/Smooth Edges'
(selecteer heel (C) => rechts-klik erop => selecteer 'Soften/Smooth Edges')

Let op: als (C) een groep of component is moet je het eerst openen en e.e.a. dus in de edit-context van de groep of het component uitvoeren. Je kunt trouwens ook texture samplen van een oppervlak buiten een geopende groep.

Hopelijk lukt e.e.a je nu.

gr. Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 okt 2008, 12:18 

@Wo3Dan

Zomaar even een tryout uit de losse hand. Hoewel de plaatjes dan vertekend zijn is het visueel toch heel acceptabel en een stuk minder werk!

[img=http://img378.imageshack.us/img378/1176/mijnfresco3boc8.th.jpg][img=http://img378.imageshack.us/images/thpix.gif]

bedankt voor de tip.

Henk

P.S. ik weet niet precies hoe een plaatje(s link) te plaatsen in een forumbericht dus heb ik de gehele link-tekst maar geplaatst

Edit door s1mon:
Het gaat dus om dit plaatje:
Afbeelding

Je moet de link van het plaatje - dus niet de pagina waar het plaatje op staat maar alleen het plaatje - tussen IMG tags zetten. zo dus:
Code:
[img] link van plaatje [/img]

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]