Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
  Afdrukweergave

Oriëntatie van vlakken
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 13 sep 2008, 21:46 

Mede SketchUp'ers,

Ik heb een hardnekkig probleem, waar ik niet uit kom. Mijn model (van ons toekomstige huis) is nu bijna klaar, en ik ben de nodige dingen wat aan het oppoetsen, stroomlijnen en verbeteren. Zo wil ik enkele vlakken ietjes beter uitlijnen (het zijn mozaiek tegeltjes, dus wil ik die netjes aan de randen van muurtjes hebben, geen halve tegeltjes op zichtplekken). Als ik echter sommige vlakken aanklik, en "rechtermuis>texture>position" kies, dan floept de oriëntatie van het vlak in een keer om! Het lijkt 45 graden te zijn, maar dat weet ik niet zeker. Let wel: alle vlakken zitten dus bij start goed (qua oriëntatie dan). Het gekke is dat dit niet met alle vlakken gebeurd! Sommige laten zich prima positioneren. Ze zitten trouwens allemaal in een component.

Nou kan ik wel zo'n "pin" oppakken, maar ik krijg het niet voor elkaar om het vlak alleen te draaien, het lamme ding wordt ook dan geschaald... Of is daar soms ook iets handigs voor?

Dit 'pin-sjouwen' is niet de echte oplossing, maar het zou voor mij ok zijn als dit netjes te doen is; het liefts een methode om de oriëntatie van vlakken aan te passen op elkaar of de hoofdassen van het component dan wel model.

Graag snel hulp, want anders gaat mijn computer het ontgelden!

Groetjes,
Theo

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Oriëntatie van vlakken
BerichtGeplaatst: 13 sep 2008, 21:52 
Site Admin

ik denk dat dit weer zo'n bug is met hardware accelleration,

uitzetten via : Window/Preferences/Open GL - vinkje bij Hardware acceleration aan of uit zetten.

Indien dit niet werkt hoor ik het graag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 sep 2008, 22:25 

Helaas, het probleem blijft! Ik heb verschillende vink-combinaties in het OpenGL kader geprobeerd.... naks.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 sep 2008, 22:38 
Site Admin

Draait het vlak of het texture als je Rechtermuisknop > Texture > Position doet?
Zou je een fimplje/screenshot kunnen maken? Zou het één en ander kunnen verduidelijken :)
Als je een texture draait zal je een blauwe gestippelde cirkel zien. Als je die volgt blijft de schaal hetzelfde. Aangezien je met mozaïk bezig bent kan ik me zo voorstellen dat je misschien te kleine bewerkingen wilt doen. SketchUp kan geen dingen op klein niveau doen. Oplossing kan zijn om het hele model te vergroten, bewerkingen te doen en verolgens het model weer te verkleinen.

Succes!
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 sep 2008, 22:57 

Gijs, alles is netjes op het scherm totdat ik "rechtermuisknop>texture>position" aanklik. Het desbetreffende vlak staat dan plots in een andere hoek.

De 'blauwe gestippelde cirkel' werkt redelijk bij het draaien, kan ik dan ook ergens een 'hard' getal ingeven om de hoeverdraaiing op te geven?

Trouwens, zo klein is het allemaal niet. Het gaat om een normale badkamer met enkele mozaiek vlakken. De texture ervan is een foto van een heleboel 20x20 steentjes.

U-Poll

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 13 sep 2008, 23:14 
Site Admin

ik ken het probleem wel, maar weet even niet meer wat ik er precies aan heb gedaan. Soms krijg ik ook wel eens zwarte vlakken. Meestal is het meest handige om gewoon de hele vlakken te verwijderen en opnieuw te tekenen. Desnoods de texture dan ook opnieuw inladen en daarmee de vlakken bewerken.

als het echt niet lukt kun je de link naar het bestand hier plaatsen (of prive mailen als je niet wilt dat iedereen het ziet) om te kijken of iemand anders nog iets kan betekenen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 sep 2008, 0:26 

U-Poll schreef:
Gijs, alles is netjes op het scherm totdat ik "rechtermuisknop>texture>position" aanklik. Het desbetreffende vlak staat dan plots in een andere hoek.

De 'blauwe gestippelde cirkel' werkt redelijk bij het draaien, kan ik dan ook ergens een 'hard' getal ingeven om de hoeverdraaiing op te geven?

Trouwens, zo klein is het allemaal niet. Het gaat om een normale badkamer met enkele mozaiek vlakken. De texture ervan is een foto van een heleboel 20x20 steentjes.

U-Poll

U-Poll,

Dat de texture plots bij "rechtermuisknop>texture>position" verdraait ken ik niet of kan het me niet herinneren.

Maak voor alle gelijke tegels één component (A)
Plaats textuur (of import als texture) op het tegelvlak binnen "Edit' mode.
Stel de texture eventueel in schaal bij via het menu in het kader 'Entity Info' .
(klik hierbij op het icon van de gepainte face => Edit => type gewenste aantal mm).
(Je kunt dit ook enigszins op het oog doen via "rechtermuisknop>texture>position" met de groene knop).
Plaats de rode pin op de rechter onderhoek. Dit is van belang als je rotaties onder controle will hebben.
Met de groene pin kun je verdraaien (en verschalen maar dat wil je niet). Er wordt gesnapt naar 15, 30, 45, 60 enz graden.
En naar de blauwe streepjescirkel hetgeen schaalfactor 1 geeft wat je wilt. Numeriek ingeven kan NIET!
Maar er wordt ook gesnapt naar geometrie en hier ligt nou juist je oplossing.
Construeer met de protractor een guide(line) vanuit de rechter onderhoek (rode pin, weet je nog) over een hoek van b.v. 11;526graden (; i.p.v., vanwege ons nl keyboard)
Voer nu dezelfde "rechtermuisknop>texture>position" uit en plaats de groene pin op de kruising van de guide met de blauwe streepjescirkel.
Resultaat: textuur verdraait in alle componenten (A) ZONDER TE VERSCHALEN OVER EEN HOEK VAN 11,526 graden.
De exacte hoek bepaal je uiteraard zelf.

Herhaal dit voor elk type tegel. (=elk type component B, C enz.)

Wo3Dan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 sep 2008, 9:20 

Zo'n filmpje maken is me niet gelukt (grompf)... dan maar een paar screenshots van het verschijnsel.

1) De uitgangssituatie. Het mozaiek boven op het muurtje van de wc en bidet moet 'ietsjes' worden opgeschoven om een heel steentje te hebben in de 'zichthoek'.
Afbeelding
Afbeelding

2) Component openen, vlak selecteren en 'rechtermuisknop>texture>position' (let op: de orientatie van het vlak is nu nog goed):
Afbeelding
Afbeelding

3) Hoppa! het vlak zet zich onder een hoek (zo rond de 45gr). Als ik de functie sluit/stop, dan BLIJFT deze verdraaiing:
Afbeelding
Afbeelding

@Wo3Dan en @Gijs: het "sjouwen der gekleurde pinnen" gaat me nu wel beter af, bedankt voor de hulp. Toch zou ik het bovenstaande probleem willen proberen op te lossen.

Theo

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 sep 2008, 11:29 
Site Admin

Tjah, je kan het naturlijk wel weer gewoon zelf terugdraaien. Weet je zeker dat je Rechtermuisknop > Texture > Projected niet hebt aanstaan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 sep 2008, 11:41 

gijs schreef:
Tjah, je kan het naturlijk wel weer gewoon zelf terugdraaien. Weet je zeker dat je Rechtermuisknop > Texture > Projected niet hebt aanstaan?

Wanneer gebruik je - Rechtermuisknop > Texture > Projected - eigenlijk.? Ik heb het nooit gebruikt. :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 sep 2008, 18:08 
Site Admin

truffel schreef:
Wanneer gebruik je - Rechtermuisknop > Texture > Projected - eigenlijk.? Ik heb het nooit gebruikt. :oops:

Als je bijvoorbeeld een texture op een bol wilt plakken. Je zet dan een vlak voor de bol. Plakt daar je texture op en projecteerd dat texture. Vervolgens sample je het texture op dat vlak met behulp van het pennetje in Paint Bucker. Klik nu op de bol en het texture zal daar mooi uitgelijnt op verschijnen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 14 sep 2008, 22:18 

gijs schreef:
truffel schreef:

Als je bijvoorbeeld een texture op een bol wilt plakken. Je zet dan een vlak voor de bol. Plakt daar je texture op en projecteerd dat texture. Vervolgens sample je het texture op dat vlak met behulp van het pennetje in Paint Bucker. Klik nu op de bol en het texture zal daar mooi uitgelijnt op verschijnen.

Weer wat geleerd , Gijs. Dank je :yay:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]