(Nog niet af

)
Hierbij zoals beloofd een nederlandse tutorial voor Podium gebruik met Sketchup 6.
Stap 1:
Zorg dat je de laatste versie van Google Sketchup installeerd (op dit moment
6.0.515)
Stap 2:
Download de laatste versie van
Podium Op dit moment is dit versie 1.4.1.
Let wel goed op, deze versie werkt gratis tot 1 Augustus!
Direct linkje naar
Podium 1.4.1
Stap 3:
Installeer de plugin als volgt:
- Sluit Sketchup
- Dubbelklik op podium_v141_eval_jun_eng_setup.exe
- Kies
Next
- Kies de installatie map van Google Sketchup6. (Standaard
C:\Program Files\Google\Google SketchUp 6.
- Kies
Next
- Kies
I accept the argeement
- Kies
Next
- Kies
Finish
Stap 4:
- Start Sketchup
- Wat het belangrijkste is bij het tekenen in sketchup als je met Podium wil gaan renderen is dat je altijd de witte kant van het vlak naar buiten moet richten.
Dit kun je doen door Reverse faces op een vlak toe te passen, is een vlak wit, dan kun je er een texture op aanbrengen.
Heb je een blauw vlak, kies dan
Reverse faces
Om de basis principes van Podium te bespreken heb ik even een voorbeeld bestand gemaakt.
- Download het voorbeeld
Bestand
- Open het bestand.
- Kies bij
Plugins/Podium/Show
- Je krijgt nu het Podium scherm, eigenlijk hetgene waar alles om draait!
- Nu kun je 1 of meerdere vlakken in Sketchup selecteren en hier een
light of een
Reflect status aan geven. (hier moet je een beetje mee spelen om een realistisch resultaat te krijgen)
- De de lampen geef je een lichtsterkte van 50 (zoek de juiste group en klik 3x om alle vlakken in 1x te selecteren) De 2 lampen zijn componenten, hierdoor hoef je maar 1 van de 2 instellingen te geven!
In dit geval zul je bijna geen licht zien, maar als je binnen bent zal dit wel effect geven.
- De spiegel geef je een reflectie van 100
- Het water geef je een reflectie van 60
- Het staal van het fonteintje geef je een reflectie van 40
- Let op dat je niet veel meer als 200 faces tegelijk selecteerd, ten eerste kan podium dan craschen, en ten tweede zal hierdoor de render erg lang gaan duren.
Stap 5:
- Instellingen van Podium
- Kies
Render Size/640x480 (In de betaalde versie zijn veel grotere afbeeldingen mogelijk.
- Kies bij
Settings een waarde dichtbij speed en jaggy. Hoe hoger je deze naar quality en smooth zet, hoe langer de render duurt. Test hier wat mee.
Stap 6:
- Zet
Preview aan. Hierdoor kun je snel genoeg zien of je nog instellingen verkeerd hebt staan, of dat er een vlak verkeerd om staat.
- Klik nu op de vooraf ingestelde page.
- Klik op
render
- Al met al zitten er al heel wat tijdsverhogende dingen in deze render (ronde vormen die reflectie geven, grote oppervlakte die reflectie geven)
De totale rendertijd zal dus al iets oplopen.
Stap 7:
Je render zal standaard terecht komen in:
C:\Program Files\Google\Google SketchUp 6\Plugins\Podium
En zal er ongeveer zo uitzien:
Problemen:
Vraag: Ik krijg een zwart vlak in mijn render bij een lamp.
Antwoord: Het vlak staat verkeerd om. Kies Reverse faces op het betreffende vlak en render opnieuw.
Vraag: Mijn vlak in de render is grijs, terwijl ik er wel een texture aan heb gegeven.
Antwoord: Het vlak staat verkeerd om. Kies Reverse faces op het betreffende vlak en render opnieuw.
Vraag: Het renderen duurt heel erg lang, ik wacht nu al een uur.
Antwoord: Waarschijnlijk heb je veel ronde vormen en staat de kwaliteit van de render te hoog. Zie ook stap 6. Zet de kwaleteit lager, en verwijder podium instellingen van ronde vormen.
Vraag: Tijdens het renderen krijg is steeds een bugsplat.
Antwoord: Waarschijnlijk heb je veel ronde vormen en staat de kwaliteit van de render te hoog. Zie ook stap 6. Zet de kwaleteit lager, en verwijder podium instellingen van ronde vormen.
Vraag: Bij het instellen van een podium instelling op meerdere vlakken tegelijk springt het balkje steeds weer op 0.
Antwoord: Waarschijnlijk geeft podium wel de instellingen aan alle vlakken, maar is dit een kleine bug. Klik op 1 vlak om te zien of de instellingen aanwezig zijn