Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
  Afdrukweergave

Nederlandse SketchUp Handleiding
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 mei 2007, 20:27 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
SketchUp Handleiding

Welkom in het topic van dé Nederlandse handleiding voor het programma SketchUp. Alle tools, functies en instellingen staan (of staan binnenkort) in deze handleiding.

Ik ben nog met deze handleiding bezig. Dus als je iets zoekt maar het niet kunt vinden, kan het zijn dat het er over één of twee weken wel in staat. Als er wijzigingen in de handleiding zijn aangebracht zal dat hier worden vermeld.

Als je zelf nog tips kent, opmerkingen hebt of andere handige informatie kun je dat melden in dit topic.

Klik hier om de (voorlopige) handleiding als Word-bestand (.doc) te downloaden


Laatst bijgewerkt door gijs op 10 jul 2007, 10:39, in totaal 20 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Camera
BerichtGeplaatst: 09 mei 2007, 14:22 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Camera:
:next: :orbit: :pan: :previous: :zoom: :extents: :window:

Next
Met next kan je verdergaan (als je bent teruggegaan) naar het beeld dat je hiervoor had.

Icoontje:
:next:

-Klik op next (Camera > Next).
-Je gaat nu één beeldje vooruit. Als je nog een keer klikt ga je nog een beeldje vooruit.
-----------------------------------------------------

Orbit
Met orbit kan je vrij in het rond kijken, maar wel boven één plek.

Icoontje:
:orbit:

-Pak orbit (Camera > Orbit of [O] of [Scrollwieltje]).
-Beweeg nu terwijl je de muis ingedrukt houdt. Je kan nu rondkijken.

Tip: Druk [Shift] in om tijdelijk de pan tool te gebruiken. Als je hem loslaat ga je weer terug naar orbit.

Tip: SU zorgt altijd dat de verticale as verticaal blijft, ook bij orbit. Als je dat niet wilt kun je [Ctrl] indrukken. Je kan dan totdat je loslaat alle kanten op draaien.
-----------------------------------------------------

Pan
Met pan kan je naar het beeld naar boven en beneden schuiven of naar links en rechts.

Icoontje:
:pan:

-Pak pan (Camera > Pan of [H]).
-Beweeg nu terwijl je de muis ingedrukt houdt. Je kan nu over omhoog en omlaag of naar links en rechts bewegen.
-----------------------------------------------------

Previous
Met previous kan je teruggaan naar het beeld dat je hiervoor zag.

Icoontje:
:previous:

-Klik op previous (Camera > Previous).
-Je gaat nu één beeldje terug. Als je nog een keer klikt ga je nog een beeldje terug.
-----------------------------------------------------

Zoom
Met zoom kan je in- en uitzoomen.

Icoontje:
:zoom:

-Pak zoom (Camera > Zoom of [Z]).
-Klik ergens in het scherm, maak niet uit waar.
-Beweeg de muis naar boven om in te zoomen of naar beneden om uit te zoomen. Je zoomt altijd naar het punt in het midden van het scherm.

Tip: Als je met de muis dubbelklikt op een punt in je model dan centreerd het scherm zich daarnaar.
-----------------------------------------------------

Zoom Extents
Met zoom extents kan je zo in- of uitzoomen dat je hele model in het scherm past.

Icoontje:
:extents:

-Klik op zoom extens (Camera > Zoom extents of [Ctrl + Shift + E]). Nu zie je je hele model beeldvullend.
-----------------------------------------------------

Zoom Window
Met zoom extents kan je zo in- of uitzoomen dat je hele model in het scherm past.

Icoontje:
:window:

-Klik op zoom window (Camera > Zoom window of [Ctrl + Shift + W]).
-Sleep nu een rechthoek over het scherm. Als je lostlaat zal SU inzoomen zodat je dat alles wat in dat rechthoek staat op het Scherm staat.
-----------------------------------------------------


Laatst bijgewerkt door gijs op 13 jul 2007, 8:20, in totaal 12 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2007, 14:23 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Construction:
:3Dtext: :axes: :dim: :protractor: :tape: :text:

3D Text
Met 3D text kan je 3d woorden/teksten in je model zetten.

Icoontje:
:3Dtext:

-Pak 3D text (Tools > 3D Text).
-Typ een tekst in. En kies een lettertype (Font), de tekststijl, de uitlijning (Align), de hoogte van de letters (Height) en de dikte van de letters (extruded).
-Klik op Place en klik ergens in je model om de tekst te plaatsen.
-----------------------------------------------------

Axes
Met axes kan je de assen veranderen.

Icoontje:
:axes:

-Klik op axes (Tools > Axes)
-Bepaal de richting van de rode-as door ergens te klikken.
-Bepaald dan ook de richting van de groene as door ergens anders te klikken.
-----------------------------------------------------

Dimension
Met dimension kan je afmetingen bij delen van je model zetten.

Icoontje:
:dim:

Lijn:
-Pak dimension (Tools > Dimensions).
-Klik op het punt waar je meting moet beginnen.
-Klik op het punt waar je meting moet eindigen.
-Schuif met je muis totdat de afmetingen op de plek staan die jij wilt.

Cirkel:
-Pak dimension (Tools > Dimensions).
-Klik op de rand van de cirkel.
-Schuif met je muis in de cikel totdat de afmetingen op de plek staan die jij wilt.

Tip: Als je een lijn wilt gebruiken die bestaat kan je ook op de lijn klikken en dan gelijk bepalen waar de afmetingen moeten komen te staan.

Tip: Je kan de vormgeving van de dimension teksten en pijlen veranderen via Model Info (Window > Model Info).
-----------------------------------------------------

Protractor
Met de protractor tool kan je hulplijnen (guides) teken en hoeken meten.

Icoontje:
:protractor:

Hulplijnen:
-Pak de protractor tool (Tools > Protractor).
-Klik op een punt waar je wilt dat de hulplijn doorheen loopt.
-Klik nu gewoon ergens op het scherm (als je geen hoek wilt meten, kijk anders hieronder).
-Klik op een ander punt waar de hulplijn ook doorheen moet lopen.

Tip: Je hulplijn is nu gemaakt. Hij heeft dezelfde eigenschappen als een gewone lijn, alleen zie je hem niet en telt hij niet mee bij het omsluiten van vormen. Je kunt er lijnen aanvastmaken of eroverheen trekken.

Tip: Als je een bepaalde hoek wilt hebben kan je die gewoon intypen terwijl je bezig bent met het maken van de hulplijn. Je typt dan het aantal graden in dat de hoek moet zijn.

Hoek meten:
-Pak de protractor tool (Tools > Protractor).
-Klik op de hoek die je wilt meten.
-Klik op één van de lijnen van die hoek.
-Klik op de andere lijn van de hoek en het aantal graden staat rechtsonder in beeld.
-----------------------------------------------------

Tape measure
Met de tape measure tool kan je afmetingen in je model meten.

Icoontje:
:tape:

-Pak de tape measure tool (Tools > Tape measure of [T]).
-Klik op een punt waar je de meting wilt beginnen.
-Klik op een punt waar je de meting wilt eindigen. De afstand staat rechtsonder in beeld.

Vergroot of verklein een heel model:
-Pak de tape measure tool (Tools > Tape measure of [T]).
-Klik op een punt waar je de meting wilt beginnen.
-Klik op een punt waar je de meting wilt eindigen. De afstand staat rechtsonder in beeld.
-Tik nu een andere afmeting in en klik op [Enter]). Deze afmetingen zal gebruikt worden om je hele model te vergroten of verkleinen. Klik op Ja en je bent klaar.

Tip: Druk pijltje naar boven in om je meting alleen over de blauwe-as uit te voeren, pijltje naar links voor de groene-as en pijltje naar rechts voor de rode-as.
-----------------------------------------------------

Text
Met text kan je beschrijvingen bij delen van je model zetten.

Icoontje:
:text:

-Pak text (Tools > Text).
-Klik op een punt waar je beschrijving naar moet verwijzen met een pijltje of een lijntje.
-Sleep je muis totdat de tekst op de plek staat waar jij hem wilt hebben en klik.
-Je kan nu in het tekstvak een tekst intypen (SU neemt automatisch de afmetingen van het ding waar je de beschrijving aanvast maakt).

Tip: Je kan het pijltje veranderen door na het aanmaken met de rechtermuisknop op de lijn tussen het pijltje en de tekst te klikken. Er komt nu een menu'tje tevoorschijn. Bij Arrow kan je de pijl kiezen en bij Leader de lijn.

Tip: Als je instellingen wilt veranderen (lettertype, tekstkleur enz.) kan je die wijzigen door met de rechtermuisknop op de lijn tussen het pijltje en de tekst te klikken en vervolgens op Entity Info. Je kan daar ook de tekstkleur aanpassen.
-----------------------------------------------------


Laatst bijgewerkt door gijs op 13 jul 2007, 8:23, in totaal 11 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Drawing
BerichtGeplaatst: 09 mei 2007, 14:23 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Drawing:
:arc: :circle: :free: :line: :poly: :rec:

Arc
Met arc kan je bogen maken.

Icoontje:
:arc:

-Pak arc (Draw > Arc of [A]).
-Klik op het punt waar je boog moet beginnen.
-Klik op het punt waar je boog moet eindigen.
-Schuif met je muis heen en weer totdat je boog de juiste hoogte heeft bereikt. Klik om de afmetingen vast te leggen.

Tip: Je kan tijdens het maken van de boog afmetingen intikken (eerst de breedte, een stap later de hoogte).
-----------------------------------------------------

Circle
Met circle kan je cirkels maken.

Icoontje:
:circle:

-Pak circle (Draw > Circle of [C]).
-Klik op een punt waar het midden van de cirkel moet komen.
-Als je je muis naar buiten toe beweegt krijg je een grotere cirkel. Klik om de afmeting vast te zetten.

Tip: Door tijdens het maken een afstand in te typen kan je de afstand van de straal (van het midden naar de buitenrand) bepalen.
-----------------------------------------------------

Freehand
Met freehand kan je vrij tekenen. Dus net als met een gewoon potlood of pen.

Icoontje:
:free:

-Pak freehand (Draf > Freehand).
-Klik op een beginpunt en terwijl je je muis ingedrukt houd beweeg je hem. De lijn volgt je muis.
-----------------------------------------------------

Line

Met line kan je rechte lijnen maken.

Icoontje:
:line:

-Pak line (Draw > Line of [L]).
-Klik op een punt waar de lijn moet beginnen.
-Klik op een punt waar de lijn moet eindigen.

Tip: Je kan ook tijdens het maken een afstand in typen, dan krijg je een lijn die precies zo lang is als dat jij hebt ingetypt.

Tip: Om een lijn in een aantal gelijke stukken te verdelen klik je met de rechtermuisknop op de lijn. Kies vervolgens Devide uit het menu. Hoe verder je de muis nu van het midden van de lijn af beweegt in hoe meer stukken de lijn wordt verdeeld.

Tip: Als je met de muis over een lijn beweegt en je drukt [Shift] in, dan word de lijn vastgezet op die lijn. Je kan dan dus een lijn maken die perfect doorloopt in die andere.
-----------------------------------------------------

Polygon

Met polygo kan je zeshoeken maken.

Icoontje:
:polygon

-Pak polygon (Draw > Polygon).
-Klik op een punt waar het midden van de polygon moet komen.
-Als je je muis naar buiten toe beweegt krijg je een groter polygon. Klik om de afmeting vast te zetten.

Tip: Je kan ook tijdens het maken een afstand in typen, dan krijg je een polygon die precies zo breed is als dat jij hebt ingetypt. Je tikt dan de straal (van het midden tot de rand) van de polygon in.
-----------------------------------------------------

Rectangle

Met rectangle kan je vierkanten en rechthoeken maken.

Icoontje:
:rec:

-Pak rectangle (Draw > Rectangle of [R])
-Klik op het punt waar je wilt dat de rechthoek begint.
-Klik op het punt waar de rechthoek moet eindigen.

Tip: Als je bepaalde afmetingen wilt gebruiken voor je rechthoek kan je die intypen tijdens het maken van je rechthoek. Je typt dan "afstand rode-as; afstand groene as", bijvoorbeeld "10m; 1,9m"
-----------------------------------------------------


Laatst bijgewerkt door gijs op 13 jul 2007, 8:27, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Face Style
BerichtGeplaatst: 09 mei 2007, 14:24 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Face Style:
:hidden: :mono: :shaded: :textures: :x-ray:

Hidden Line
Met hidden line zie je alleen de lijnen van je model, maar je kan niet door de vlakken heen kijken.

Icoontje:
:hidden:

-Klik op hidden line (View > Face Style > Hidden Line).
-----------------------------------------------------

Monochrome
Met monochrome krijgen alle vlakken de standaard kleur als texture.

Icoontje:
:mono:

-Klik op monochrome (View > Face Style > Monochrome).
-----------------------------------------------------

Shaded
Met shaded zie je wel de kleuren, maar geen afbeeldingen als texture op de vlakken.

Icoontje:
:shaded:

-Klik op shaded (View > Face Style > Shaded).
-----------------------------------------------------

Shaded With Textures
Met shaded with textures zie je alle textures en kleuren op de vlakken.

Icoontje:
:textures:

-Klik op shaded with textures (View > Face Style > Shaded With Textures).
-----------------------------------------------------

X-Ray
Met x-ray worden alle vlakken licht doorzichtig. Je gebruikt x-ray in combinatie met één van de andere face styles.

Icoontje:
:x-ray:

-Klik op x-ray (View > Face Style > X-Ray).
-----------------------------------------------------


Laatst bijgewerkt door gijs op 13 jul 2007, 8:29, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Google
BerichtGeplaatst: 09 mei 2007, 14:25 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Google:
:getGE: :get3D: :saveGE: :save3D: :toggle:

Let op: Je hebt voor de tools hieronder de Google Earht Plugin nodig. Die kan je hier downloaden.

Get Current View
Met get current view kan je sattellietfoto's uit Google Earth halen en daar je gebouwen op bouwen.

Icoontje:
:getGE:

-Open Google Earth en ga naar de plek waar je gebouw moet komen. Zoom zoveel mogelijk in totdat het hele gebouw erop staat.
-Open SketchUp en klik op get current view (Tools > Google Earth > Get Current View).

Tip: Gebruik axes om de assen gelijk met de foto te zetten. Klik hier voor meer info over axes.
-----------------------------------------------------

Get Models
Met get models kan je bestanden uit 3D Warehouse halen.

Icoontje:
:get3D:

-Klik op get models (File > 3D Warehouse > Get Models...).
-Klik op een model en vervolgens op Get Model.
-Klik vervolgens op een plek in jouw model om het nieuwe model neer te zetten.

Tip: Als je bepaalde modellen vaak gebruikt kan je ze bij je components zetten. Je moet ze daarvoor downloaden en in de map C:\Program Files\Google\Google SketchUp 6\Components
-----------------------------------------------------

Place Model
Met place model kan je je bestand in Google Earth zetten.

Icoontje:
:saveGE:

-Klik op place model (Tools > Google Earth > Place Model). SU opent GE nu automatisch en plaatst je bestand op de juiste plek.
-----------------------------------------------------

Share Model
Met share model kan je jouw bestand(en) in 3D Warehouse zetten. Als je dat doet kan iedereen op aarde ze bekijken en downloaden.

Icoontje:
:save3D:

-Klik op share model (File > 3D Warehouse > Share Model...). Je krijgt dan een invulformulier te zien.
-Vul de dingen in die jij in wilt vullen. En klik op Upload.

Tip: Zoek goede sleutelwoorden (Tags) voor je model. De kans is dan groter dat mensen je model vinden. Dus zet er ook dingen in andere talen bij (bijvoorbeeld: Nederland,the Netherlands,Pays-Bas,Holland enz.).
-----------------------------------------------------

Toggle Terrain
Met toggle terrain kan je de sattellietfoto die je uit Google Earth hebt gehaald reliëf (hoogteverschil) geven.

Icoontje:
:toggle:

-Klik op toggle terrain (Tools > Google Earth > Toggle Terrain).

Tip: Zet deze functie tijdens het bouwen uit. Maar kijk wel af en toe of je model op de goede hoogte staat (in Nederland is dat bijna altijd goed, vanwege het weinige hoogteverschil).
-----------------------------------------------------


Laatst bijgewerkt door gijs op 13 jul 2007, 8:33, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Modification
BerichtGeplaatst: 09 mei 2007, 14:25 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Modification:
:offset: :pull:

Offset
De offset tool is een erg handige tool in SketchUp. Je kunt er namelijk (2D) vormen mee kopiëren. Dat kan je natuurlijk ook doen met copy, maar het voordeel van offset is dat het vierkant altijd vanuit het midden wordt gemaakt.

Icoontje:
:offset:

Tutorial:
-Open dit SketchUp bestand.
-Pak de offset tool (Tools > Offset of [F]).
-Klik in het vierkant.
-Beweeg de muis een paar keer heen en weer tussen het midden en de buitenkant van het vierkant. Je ziet dat het vierkant jouw muis volgt en kleiner aan het worden is als je de muis naar het midden beweegt. Naar buiten toe krijg je juist een groter vierkant.
-Klik wanneer je de goede afmetingen van het nieuwe vierkant hebt bereikt. Je hebt nu het begin-vierkant "gekloond" in een nieuw vierkant. Dat kan je natuurlijk ook doen met copy, maar het voordeel van offset is dat het vierkant altijd vanuit het midden wordt gemaakt.

Tip: Je kan deze tool natuurlijk ook in combinatie met andere vormen gebruiken. Bijvoorbeeld cirkels of pizzapunten.

Tip: Wanneer je een bepaalde afmeting wilt hebben kan je die ook gewoon intypen nadat je met de offset tool op de vorm hebt geklikt. Je vult dan de afstand in die de nieuwe vorm ten op zichte van de oude vorm moet komen.

Tip: Dubbelklik ipv enkelklik bij het vastzetten van de vorm. Je krijgt dan dezelfde vorm twee keer op dezelfde afstand van de rand ervoor.
-----------------------------------------------------

Push/Pull
Met de push/pull tool kan je vlakken uittrekken of induwen.

Icoontje:
:pull:

-Pak de push/pull tool (Tools > Push/Pull of [P])
-Klik op het vlak dat je wilt uittrekken of induwen.
-Sleep je muis naar voren of naar achteren (induwen of uittrekken).
-Klik om het vlak vast te zetten.

Tip: Als je een bepaalde afstand wilt induwen of uittrekken typ je de afstand in tijdens het trekken/duwen. Dat is dan de afstand van het vlak tot het einde van je uitgetrokken/ingeduwde deel.

Tip: Als je iets even hoog, ver naar voren etc. wilt hebben als een ander punt in je model. Dan kan je tijdens het trekken/duwen je muis naar dat punt bewegen, erop zetten en klikken.

Tip: Om bovenop een uitgetrokken vlak een ander uitgetrokken vlak te maken druk je [Ctrl] in. Er komt dan een klein plusje boven je muis te staan. Als je nu gewoon een vlak omhoogtrekt maakt hij er een nieuw figuur van.
-----------------------------------------------------


Laatst bijgewerkt door gijs op 13 jul 2007, 8:34, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Layers
BerichtGeplaatst: 09 mei 2007, 14:26 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Layers:

AAN HET WERK


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Principal
BerichtGeplaatst: 09 mei 2007, 14:26 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Principal:
:eraser: :paint:

Eraser
Met eraser kan je lijnen en components verwijderen.

Icoontje:
:eraser:

-Pak de eraser (Tools > Eraser of [E]).
-Klik op een lijn en de lijn verdwijnt.

Tip: Als je lijnen onzichtbaar wilt maken moet je tijdens het gummen [Shift] gebruiken.

Tip: Als je lijnen glad en onzichtbaar wilt maken gebruik je tijdens het gummen [Ctrl].
-----------------------------------------------------

Paint Bucket
Met paint bucket kan je textures op je vlakken aanbrengen.

Icoontje:
:paint:

-Pak het paint bucket (Tools > Paint Bucket of [ B ]).
-Kies een kleur of texture uit het menu dat verschijnt en klik erop.
-Klik op een vlak en de kleur of het texture verschijnt op het vlak.

Edit texture:
-Pak het paint bucket (Tools > Paint Bucket of [ b ]).
-Klik op de kleur of het texture dat je wilt aanpassen.
-Klik op een vlak en de kleur of het texture verschijnt op het vlak.
-Klik vervolgens op het tabblad Edit. Je kunt nu een aantal dingen aanpassen.

Gebruik zelfde texture:
-Pak het paint bucket (Tools > Paint Bucket of [ b ]).
-Klik op Sample Paint (het pennetje met een zwart dopje en een oranje vulling).
-Klik op een vlak en de kleur of het texture verschijnt in je Paint Bucket. Selecteer hem en klik op een vlak om het texture te gebruiken.

Tip: Als je zelf een plaatje wilt gebruiken kan je in het edit menu het vakje voor "Use texture image" aanklikken en op het open-icoontje ernaast klikken. Je kan dan uit je mappen op de computer een afbeelding kiezen. De afmetingen bepaal je via de twee invulvakjes eronder.
-----------------------------------------------------


Laatst bijgewerkt door gijs op 13 jul 2007, 8:35, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Sections
BerichtGeplaatst: 09 mei 2007, 14:26 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Sections:

AAN HET WERK


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Shadows
BerichtGeplaatst: 09 mei 2007, 14:27 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Shadows:
:shadow: :shadowinfo:

Display Shadows
Met display shadows kan je schaduwen laten zien.

Icoontje:
:shadow:

-Klik op display shadows (View > Shadows).
-----------------------------------------------------

Shadow Settings
Met shadow setting kan je de instellingen van de schaduwen aanpassen.

Icoontje:
:shadowinfo:

-Klik op shadow settings (Window > Shadows).
-Stel het tijdstip (Time) en de datum (Date) in, kies hoe donker donker (Dark) en hoe licht licht (Light) moet zijn.
-----------------------------------------------------


Laatst bijgewerkt door gijs op 13 jul 2007, 8:37, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Standard
BerichtGeplaatst: 09 mei 2007, 14:27 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Standard:
:new: :redo: :save: :undo:

New
Met new kan je een nieuw SketchUp bestand openen.

Icoontje:
:new:

-Klik op new (File > New of [Ctrl + N]).
-----------------------------------------------------

Redo
Met redo kan je een stapje vooruitgaan.

Icoontje:
:redo:
-----------------------------------------------------

Save
Met save kan je jouw SketchUp modellen opslaan op je computer.

Icoontje:
:save:

Opslaan: (bestaand bestand)
-Pak de save tool (File > Save of [Ctrl + S]).
-Je bestand is nu overschreven bij het bestand met dezelfde naam dat al bestond.
[/color])

Opslaan als: (nieuw bestand)
-Pak de save tool (File > Save As...).
-Kies de map waar je bestand in moet komen te staan.
-Vul een bestandsnaam in, kies met welk formaat het moet worden opgeslagen (gewoonlijk als .skp) en klik op Opslaan.
-Je model is nu als een nieuw bestand opgeslagen.
-----------------------------------------------------

Undo
Met undo kan je een stapje teruggaan.

Icoontje:
:undo:
-----------------------------------------------------


Laatst bijgewerkt door gijs op 13 jul 2007, 8:38, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Views
BerichtGeplaatst: 09 mei 2007, 14:27 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Views:

AAN HET WERK


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Walkthrough
BerichtGeplaatst: 09 mei 2007, 14:28 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Walkthrough:

AAN HET WERK


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2007, 15:31 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Heel netjes gijs, heel netjes!

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO