Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
  Afdrukweergave

Kan ik de richting bepalen hoe een vlak wordt ingekleurd?
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 13:39 

Hoi,

Ik probeer mijn componenten in te kleuren. dit lukt maar als ik een patroon gebruik zoal bijvoorbeeld hout dan loopt de nerf niet juist soms.
In de onderstaande foto's zie je een deel van mijn model waarvan de onderste twee planken al waren ingekleurd en wel juist lopen. als ik de twee nieuwe planken ook hout met hout "verf" loopt de richting van dit houtpatroon ineens anders. hoe kan ik de richting hiervan bepalen?

En dan vroeg ik me ook nog af of je deze patronen kan vergroten of verkleinen? De laatste afbeelding zijn twee planken die toch 3,5m lang zijn. ik heb ze ingekleurd met een houtpatroon. ik zou echter graag hebben dat dit patroon op deze oppervlakte veel kleiner is en zich dus meer herhaald zodat het er meer als een echte houten plank gaat uitzien. op nog kleinere planken is het zelfs wazig en zie je geen donkere vlekken (weer) op het hout.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Kan ik de richting bepalen hoe een vlak wordt ingekleurd?
BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 14:19 

Hallo Dizajn (?),

A) selecteer een materiaal , plank, toepassen. In je materiaal venster op het huisje klikken (in model) bij het tabblad edit kun je dan de lengte van je plank opgeven.

ps
Bij mij werkt dit wel maar als iemand weet hoe deze afm. correleren met je model afm. dan hoor ik dat graag. Als ik bv een vlak heb van 10x10cm en ik vul dit in bij edit/materials dan klopt dit meestal niet. Ik kom steevast ongeveer een factor 2 groter uit.... :(

B) de richting van je houtnerf is gekoppeld aan de stand van je assenstelsel. Draai het groen/rode vlak en de houtnerf draait ook mee bij nieuwe planken.
Oude planken houden dezelfde houtnerf richting.

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 17:11 
Site Admin

Je kunt de assen draaien, zoals Wim hierboven verteld, maar er is ook een makkelijkere manier.

Rechtermuisknop > Texture > Position op het vlak doen. Vervolgens kan je het texture uitrekken, schalen, verplaatsen en/of draaien. Een beetje oefenen met de verschillend (gekleurd)e pinnetjes zal het gebruik van texturen aanzienlijk verbeteren/vergemakkelijken.

Succes!
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 17:26 

Er is een ding dat toch niet zo duidelijk is...
Ik kan inderdaad getallen invoeren bij edit/materials. het gaat hier wel om de hoogte en de breedte volgens dit kadertje. en als ik dan juiste getallen invul, bijvoorbeeld lengte, ziet het er nog steeds veel groter uit (de houtstructuur) dan de grootte van de plank en als ik breedte invul veel te klein...
Enig idee hoe dit komt en hoe ik dit goed krijg?

Alvast bedankt voor de snelle en duidelijke reactie, WimVe.

En zie juist dat er nog een reactie is. bedankt.

Echter als ik rechtermuisknop klik op mijn plank zie ik er geen texture tussenstaan. ik werk wel op een mac... en de plank is een component geeft dat verschil?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 18:19 
Site Admin

De afmetingen die je invult in het Paint Bucket venster zijn de afmetingen die één texturevlakje heeft. Als zo'n vlakje 5 nerven beslaat (kan je zien op de thumbnail) zijn de afmetingen die je invult dus ook van toepassing op die 5 nerven! Als je als breedte dus 10 cm kiest, zal je 20 nerven zien op een plank van 40 cm breed.

dizajn schreef:
de plank is een component geeft dat verschil?

Open eerst het component (dubbelklik erop), vervolgens kan je het rechtermuisknop menuutje tevoorschijn toveren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 18:20 

dizajn schreef:
Er is een ding dat toch niet zo duidelijk is...
Ik kan inderdaad getallen invoeren bij edit/materials. het gaat hier wel om de hoogte en de breedte volgens dit kadertje. en als ik dan juiste getallen invul, bijvoorbeeld lengte, ziet het er nog steeds veel groter uit (de houtstructuur) dan de grootte van de plank en als ik breedte invul veel te klein...
Enig idee hoe dit komt en hoe ik dit goed krijg?

Yep,

Ik was dus helemaal kompleet met mijn antwoord ...
De hoogte breedte verhouding is default gelockt. Dwz aan elkaar gekoppeld. Door op het kettinkje te klikken verbreek je die verhouding en kun je zowel de lengte als de breedte onafhankelijk van elkaar veranderen.
Je kunt dus dan bv alleen de lengte aanpassen. Check voordat je begint wat de default waarden zijn.

De methode van Gijs ken ik eigenlijk alleen voor fototextures. Ik wist niet dat het ook kan met de "standaard" textures.
Weer wat geleerd.

Edit:
Net de Gijs methode geprobeerd werkt inderdaad ook. Je moet alleen de kleurtjes in de gaten houden. Rood op een hoekpunt en dan met groen draaien. Een andere volgorde werkte bij mij minder goed, Klopt dat ?

AutoCad, SU7 Pro gebruiker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 18:54 

Oke
Heel hard bedankt voor de antwoorden. nu nog wat experimenteren en oefenen ermee en dan zal ik het gewenste resultaat wel kunnen krijgen.

Groetjes

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 19:30 
Site Admin

Als je een hele group/component in 1 x kleur buiten de group om dan zal na het openen van de group "texture" nog steeds niet zichtbaar worden. Je moet dan nogmaals de nieuwe vlakken kleuren.

TIP. Als je 1 vlak qua draairichting hebt aangepast kun je met het pipetje (ALT indrukken tijdens :paint: )
de gedraaide texture overnemen en op andere vlakken painten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 11 nov 2009, 20:09 
Site Admin

WimVe schreef:
[Net de Gijs methode geprobeerd werkt inderdaad ook. Je moet alleen de kleurtjes in de gaten houden. Rood op een hoekpunt en dan met groen draaien. Een andere volgorde werkte bij mij minder goed, Klopt dat ?

Klopt! Elk kleurtje/pinnetje heeft een eigen functie. Zo kan je met Groen het texture rondom rood draaien. Door groen verder van rood af (of juist dichterbij) te slepen kan je het texture schalen. Met de blauwe en gele pinnetjes kan je het texture vervormen, wat vooral handig is bij het gebruik van foto's die niet recht-van-voren zijn genomen.

Uitproberen is in dit geval nuttiger dan elk pinnetje helemaal uitleggen ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]