Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
  Afdrukweergave

Inverted faces
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 mei 2009, 22:21 

Hallo,

Ik heb een vraag over de faces van een su model. Ik heb even voor de proef een woning gemaakt:
Afbeelding

Deze woning wil ik graag in 3D laten uitprinten om te kijken hoe me dit bevalt. Nu zit ik alleen met een probleem. Ik had de woning geëxporteerd en de file geüpload, nu kreeg ik een mail terug dat de woning inverted normals heeft. Ofwel er schijnen dingen naar buiten te "schijnen" die eigenlijk naar binnen moeten kijken. Want anders kan de printen niet lezen wat binnen en buiten is.

Nu heb ik omtrent dit twee vragen, ik dacht dat ik dat wel op een site als deze kon plaatsen omdat hier wel allemaal pro`s zijn ;)
Ten eerste, hoe kan ik gemakkelijk testen of mijn woningen "inverted models" heeft?
Ten tweede, zoals je zit op het plaatje hierboven staan alle beige kanten al na buiten gericht alleen vraag ik me hoe ik nu weet wat er verkeerd zit.
Is er in SU een gemakkelijk/ snelle manier om die faces om te keren?

Misschien had ik eerst een wat makkelijkere woning moeten maken met wat minder fratsen enzo, maar is er hier iemand die mij hier mee kan helpen?

Gr Gerrit

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Inverted faces
BerichtGeplaatst: 27 mei 2009, 22:23 

En dan nog een kleine dingetje, hoe kan ik er gemakkelijk rekening mee houden dat de faces de juiste kant op kijken.
Want de ene keer is `t blauw en de andere keer beige...

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 27 mei 2009, 22:29 
Site Admin

Goedenavond en welkom Gerrit,

is dit plaatje genomen in de View > Face Style > Monochrome setting? Daarbij kan je (ongeacht face-kleur) zien of alle vlakken goed staan.

Vlakken kan je per stuk omdraaien via Rechtermuisknop > Reverse face (zoals je waarschijnlijk al hebt ontdekt). Ook kan je met behulp van deze plugin vlakken omdraaien door er alleen maar op te klikken.

Wat ook erg handig is om te doen is Rechtermuisknop > Orient Faces. Dit keert alle vlakken (in één keer) om, zodat ze met dezelfde kant naar buiten wijzen als het vlak waar op geklikt is. Dus door dit op een goed geplaatst vlak te doen zullen de andere vlakken ook goed komen te staan.

Succes!
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 mei 2009, 8:45 

Hallo Gijs,

Bedankt voor je reply, ik wist zelf wel al dat je die faces kon omkeren. En die plugin zou misschien nog wel eens handig kunnen zijn.
Ik heb gisteren ook al even met orient faces gespeelt en als ik dan op een wit vlak klikte en dan daar op klikte dan werden sommige onderdelen paars.
Ik had de style inderdaad gewoon op monogroom staan, anders is het een beetje lastig kijken welke kant de face uitkijkt.
Alleen dan nog 1 ding, hoe kan ik zelf checken dat het model 3D printable is?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 mei 2009, 8:57 

Hallo,

Inderdaad een handige plugin!(niet echt noodzakelijk, maar kan in bepaalde gevallen wel handig zijn :good:
Orient faces wist ik nog niet, weer wat geleerd, en dat al 's morgens vroeg.. :study:
Bedankt Gijs!

Groeten, Henk

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 mei 2009, 13:17 

Is ik een holle woning wil maken kan ik dan simpelweg een bkubus in de woning tekenen en dan de twee blauwe vlakken naar elkaar toe laten keren?
Een holle ruimte erin scheelt namelijk nogal wat cm³ en dus € ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 mei 2009, 13:48 
Site Admin

Ik zou dit soort vragen stellen aan het bedrijf dat 3d print. Ook even vragen wat inverted normals inhoud, want als je alle witte vlakken naar buiten hebt staan zou het mijns inziens moeten kloppen.

Je kan dan meteen vragen of je een holle ruimte (kubus) in de woning kan tekenen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 28 mei 2009, 16:13 

Respect schreef:
Ik zou dit soort vragen stellen aan het bedrijf dat 3d print. Ook even vragen wat inverted normals inhoud, want als je alle witte vlakken naar buiten hebt staan zou het mijns inziens moeten kloppen.

Je kan dan meteen vragen of je een holle ruimte (kubus) in de woning kan tekenen.

Ik heb al een programma gevonden ik had al even gemailt. En er kan wel een holle ruimte in gemaakt worden, alleen vroeg ik me af hoe je dat dat in sketchup doet. Ik dacht dus de blauwe zijdes naar elkaar gekeerd ofniet ..?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2009, 16:49 

Ik heb even gegoogled en kwam bij een ideale plugin voor SU. De plugin is van cadplan, en is ideaal voor het maken van de juiste file voor de 3D printer

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2009, 17:03 
Site Admin

Mogen wij ook weten welke plugin en of je nog speciale dingen hebt moeten aanpassen, dan kan iedereen er wat van leren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 30 mei 2009, 20:53 

ja tuurlijk, ik kwam bij deze site terrecht: Aec3p, en je moet even een account aanmaken bij cadsplan om je file te kunnen uploaden en om er dan de stl file te kunnen downloaden.

Houd er wel rekening mee dat cadsplan de unit naar inches zet, dus als je de unit moet doorgeven aan de printer site o.i.d. dat je dan niet millimeters selecteerd maar inches.
[anders word je model een beetje erg klein]

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 31 mei 2009, 11:57 

Gerrit, zou jij van de 3D print tzt ook een foto willen plaatsen? Ik zit er zelf ook aan te denken om dat namelijk eens te doen. Gewoon ook omdat ik de techniek cool vindt. En de prijzen worden volgens mij ook steeds redelijker.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]