Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
  Afdrukweergave

hotelkamer bouwen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 19 jun 2009, 11:39 

Hallo!!

Ik werk pas sinds kort met sketch up, maar loop altijd maar een beetje aan te klooien. Nou wilde iemand mijn hulp, ik moet een hotelkamer digitaal maken, bestaande uit 3 aparte ruimtes. Waarschijnlijk zal het wel ergens op het forum staan, maar kan het niet vinden! (Als dat zo is, graag dan een link hiernaar?)

Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe kan ik makkelijk een ruimte in elkaar zetten, en dit met het juiste formaat etc. in elkaar zetten. Als ik dat voor elkaar heb, zal het inrichten niet zo moeilijk meer zijn denk ik, maar heb even hulp nodig bij een beginnetje, anders ben ik wel erg lang bezig ben ik bang.

Alvast bedankt! :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: hotelkamer bouwen
BerichtGeplaatst: 19 jun 2009, 14:31 
Site Admin

Welkom ...

Om in SketchUp afmetingen te kunnen gebruiken/meten zul je eerst de juiste eenheid moeten instellen. Dat doe je in Window > Model Info > Units. Zet hem op Decimal op centimeters, meters etc. te kunnen kiezen.

Als je nu een nieuwe lijn, cirkel, rechthoek of wat dan ook tekent zal je telkens rechtsonder in beeld zien hoe lang, breed, dik je tekent. Als dit niet het geval is kan je dit aanzetten via View > Toolbars > Measurements (in SU7, in SU6 staat het standaard aan).

Je kunt nu tijdens het tekenen ook allerlei handige dingen doen. Zo kun je na het kiezen van het beginpunt van een lijn (eerste klik) en het kiezen van de richting (richting muis) de lengte van de te maken lijn invoeren. Dit tik je gewoon in het lucht ledige. Als je een lijn van 1,50 meter wilt maken tik je 1.50 (of 1,50 dat is afhankelijk van je pc) in en druk je vervolgens op Enter. Je kunt de afmeting naderhand controleren via Rechtermuisknop > Entity Info (kan je ook nog aanpassen, tenzij er al een andere lijn/object aan vast zit). Als je rechthoeken wilt tekenen voer je de lengte en breedte in (op dezelfde manier), maar dan met een , of ; ertussen. Een rechthoek van 1x2,50 meter maak je bijvoorbeeld door 1,2.50 in te voeren.

Als je eenmaal de grondvorm van je kamers hebt kan je de muren wat dikte geven (kan oa. met Offset) en vervolgens tot de gewenste hoogte omhoog trekken (met Push/Pull). Hierbij kun je ook weer een afstand invoeren.

Wanneer je kamer af is kan je hem gaan inrichten met eigen components, of components uit het 3D Warehouse.

Succes, enne... we krijgen toch wel het resultaat te zien?
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]