Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
  Afdrukweergave

Hoe lijn te verbreden?
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 sep 2008, 19:01 

Hi,

Ik heb een PCB (printplaat) getekend en de printsporen bestaan uit lijnen.
Nu wil ik alle lijnen verbreden.
De ene kant van de printplaat heb ik reeds gedaan door parallel aan iedere lijn(!) aan weerszijden een parallel lijn te tekenen op de juiste afstand en vervolgens de midellijn te verwijderderen en vervolgens het ontstane vlak in te kleuren.

Is er een oplossing om standaard een bepaalde lijn zo te verbreden?

(Ik begin alvast met de andere kant van de printplaat ;-) )

gr.

Henk
.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Hoe lijn te verbreden?
BerichtGeplaatst: 04 sep 2008, 20:38 
Site Admin

gshvw schreef:

Nee, die is er niet. Wel kan je in het menu Window > Styles aangeven hoe dik de lijnen moeten zijn. DIt verandert niks aan je model, maar wel in je beeld. Er zit niks anders op dan overal lijntjes naast te tekenen. Wel kan je natuurlijk de Offset tool gebruiken, maar dan zal je alsnog wat lijnen moeten verbinden...

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Hoe lijn te verbreden?
BerichtGeplaatst: 04 sep 2008, 23:25 

gshvw schreef:
Hi,
Ik heb een PCB (printplaat) getekend en de printsporen bestaan uit lijnen.
Nu wil ik alle lijnen verbreden.......
.........
gr.
Henk
.

Henk,
Ik zou e.e.a op de volgende manier aanpakken
1) teken printplaat met printsporen als lijnen en maak van deze een groep (heb je al)
2) teken een standaard spoor met de juiste breedte en maak er een afzonderlijk component van.
3) traceer de lijnen op de printplaat met dit component. Plaats daarbij het midpoint van de korte zijde van het
component op een kruising/snijpunt van de lijnen(=sporen) op je printplaat. Steeds een copy vanuit een volgend snijpunt.
4) Veel componenten lopen niet van snijpunt tot snijpunt maar.... :!: ... je kunt ze oprekken naar het eindsnijpunt
Gebruik daartoe de 'Scale' tool. Rek op door aan het te verplaatsen gridpoint (groen) te trekken (midpoint korte zijde)
5) omdat het allemaal dezelfde componenten, de één wat meer opgerekt dan de ander, kun je achteraf van alle sporen
in één keer de breedte iets aanpassen binnen de 'Edit' context van het component.
6) van afzonderlijke afwijkende sporen kun je 'Unique' componenten maken om ze daarna extra aan te passen.

Probeer eens een component van een lang rechthoek met 'Scale' te bewerken!! Je zult zien dat het prima werkt.

Wo3Dan

p.s. Als je klaar bent met traceren en oprekken dan kun je met 'Intersel Selected" en daarna de boel opschonen de plaat afwerken. Let wel op dat je plaat dikte heeft anders gooi je boven- en ondersporen door elkaar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]