Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
  Afdrukweergave

Het "knippen" van een onderdeel van een model
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 jan 2008, 12:50 
Offline

Geregistreerd: 19 jan 2008, 12:18
Berichten: 16
Ik heb een object gemaakt, maar er zit een deel aan wat ik wil "deleten".
Daarvoor heb ik een lijn getrokken op de scheiding tussen het te deleten en het te gebruiken deel.
Nu klik ik met de gum op het deel dat ik wil deleten, maar daarmee delete ik ook een groot deel van het deel dat moet blijven.

Is er een handige knip/delete manier?
Want volgens mij gebruik ik de binnenwegen die naar Rome leiden. :(

Fantomaz


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Het "knippen" van een onderdeel van een model
BerichtGeplaatst: 21 jan 2008, 13:44 
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 25 nov 2007, 17:45
Berichten: 114
Woonplaats: Gorredijk
Voor mij iets te ondelijk mischien even een print screen??


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Het "knippen" van een onderdeel van een model
BerichtGeplaatst: 21 jan 2008, 16:00 
Offline

Geregistreerd: 02 maart 2007, 20:01
Berichten: 759
Woonplaats: Oss
Fantomaz schreef:
Ik heb een object gemaakt, maar er zit een deel aan wat ik wil "deleten".
Daarvoor heb ik een lijn getrokken op de scheiding tussen het te deleten en het te gebruiken deel.
Nu klik ik met de gum op het deel dat ik wil deleten, maar daarmee delete ik ook een groot deel van het deel dat moet blijven.

Is er een handige knip/delete manier?
Want volgens mij gebruik ik de binnenwegen die naar Rome leiden. :(

Fantomaz


Dat betekent dat de 2 lijnen niet parallel staan. Ik heb "een truc" om te zien of je met het trekken van een scheidingslijn de vlakken ook gescheiden zijn. Selecteer het vlak, dan krijg je een stippetjesvlak, trek de lijn. als je ziet dat 1 van de gescheiden vlak egaal wordt dan zijn de vlakken gescheiden.

_________________
truffel


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Het "knippen" van een onderdeel van een model
BerichtGeplaatst: 21 jan 2008, 16:06 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2008, 12:53
Berichten: 55
Woonplaats: IJsselstein
Wat ik doe als ik een deel van een ander deel wil scheiden, is er een vlak doorheen tekenen, alles selecteren en dan 'interact with model' gebruiken om de lijnen op dat vlak te "breken". Daarna kun je de niet gewenste lijnen verwijderen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Het "knippen" van een onderdeel van een model
BerichtGeplaatst: 21 jan 2008, 23:21 
Offline

Geregistreerd: 19 jan 2008, 12:18
Berichten: 16
@Truffel.
Ik denk dat ik wat te onduidelijk ben geweest.
Ik heb maar 1 lijn die ik over het object heen trek.
Van de bovenzijde wil ik de lijnen weggummen.
Dat lukt doorgaans wel bij vlakken, maar schijnbaar niet met 3D objecten. :oops:

@Orakel
Als ik er een vlak overheen teken om deze op te laten gaan in mijn object, kan ik dan wel dat vlak precies op mijn object krijgen?
Ik moet nog wat wennen aan 3d. Je mist het "diepte" inzicht. :shock:

Vannavond zal ik het nog eens proberen op de verschillende methoden.
Het was een Stalen balk die ik nu middels Push/Pull weer teruggebracht heb naar de juiste lengte.
Dat kon nu toevallig omdat het een lang gelijk stuk was...
Ik zal eens kijken of ik het kan Screenshotten. :foto:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Het "knippen" van een onderdeel van een model
BerichtGeplaatst: 22 jan 2008, 10:02 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2008, 12:53
Berichten: 55
Woonplaats: IJsselstein
Fantomaz schreef:
...
Het was een Stalen balk die ik nu middels Push/Pull weer teruggebracht heb naar de juiste lengte.
Dat kon nu toevallig omdat het een lang gelijk stuk was...

Onthoud, je kan alleen platte vlakken push/pull-en.

Om een vlak precies door een object heen te plaatsen kun je gebruik maken van b.v. de tapemeasure of protractor tool om hulplijnen te tekenen. Met de inference locking zul je dan gevoel moeten krijgen hoe je bepaalde objecten met zekerheid kunt (ver)plaatsen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Het "knippen" van een onderdeel van een model
BerichtGeplaatst: 23 jan 2008, 0:28 
Offline

Geregistreerd: 19 jan 2008, 12:18
Berichten: 16
En als dat vlak door mijn object gezet is, kan ik de bovenzijde, dan wel de onderzijde verwijderen/gummen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Het "knippen" van een onderdeel van een model
BerichtGeplaatst: 23 jan 2008, 8:38 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2008, 12:53
Berichten: 55
Woonplaats: IJsselstein
Dat vlak heb je daarna niet meer nodig. Dat heb je alleen nodig om het snijvlak aan te geven. Dus, ja.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Het "knippen" van een onderdeel van een model
BerichtGeplaatst: 23 jan 2008, 20:41 
Offline

Geregistreerd: 19 jan 2008, 12:18
Berichten: 16
OK...
Maar stel nu dat ik een vlak even snel teken.
Hoe kan ik dat dan onder de goede hoek (haaks op het materiaal) zetten?
Ik begrijp sowieso niet hoe dat werkt, het plaatsen van een object onder een hoek. :?

Het is me zo nu en dan wel gelukt, maar nooit onder de hoek die ík wil. :no:
En (om nog even over dat hoekstellen door te gaan) kan ik het object dat ik enigszins scheef heb getekend, ook uitlijnen of gelijk trekken (qua hoek) met één van de basislijnen van de tekening?
Ik doel op de Rode, Groene en Blauwe lijnen die de basishoeken/-lijnen aangeven in de tekening.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Het "knippen" van een onderdeel van een model
BerichtGeplaatst: 24 jan 2008, 12:13 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2008, 12:53
Berichten: 55
Woonplaats: IJsselstein
Met de protractor tool kun je een hulplijn onder een hoek plaatsen. Deze lijn kun je vervolgens gebruiken om precies onder de juiste hoek te tekenen.

Wellicht kun je ook de Axis tool (zie online help) gebruiken om de assen te heroriënteren. Zo kun je de assen uitlijnen met het schuine vlak.

Het gelijk trekken kun je ook op een dergelijke manier doen. Hulplijnen tekenen, punten of lijnen beet pakken en naar de hulplijn slepen.

Probeer 't anders effe met simpele objecten om er wat handigheid in te krijgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Het "knippen" van een onderdeel van een model
BerichtGeplaatst: 24 jan 2008, 17:24 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
1. Selecteer het object of vlak dat je wilt draaien (dubbelklik om een vlak met z'n edges te selecteren).
2. Klik met de rotate tool :rotate: op het punt waarom het object moet draaien
3. Klik op een plek in je object om het object vanaf daar te draaien (ik hoop dat het een beetje duidelijk is :P )
4. Sleep met de muis om te draaien en/of tik de gewenste hoek in (bijv: 90 voor 90 graden) en druk op Enter.

Succes!!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Het "knippen" van een onderdeel van een model
BerichtGeplaatst: 24 jan 2008, 20:49 
Offline

Geregistreerd: 19 jan 2008, 12:18
Berichten: 16
@Gijs,

Nog even vóór ik het geprobeerd heb, even een onduidelijkheid.
-Ik selecteer een vlak/object.
-Ik klik op het rotate knopje en daarna selecteer ik het punt waarom het vlak/object moet draaien.
Als ik dit goed begrijp, is dat het scharnierpunt.

Wat is dan nog het punt dat ik moet aangeven op het vlak/object?
Is dat niet een willekeurig punt binnen de kaders van het vlak/object, waar ik deze "beet pak"?
Want als het scharnierpunt bekend is, zal het object niet anders verplaatsen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Het "knippen" van een onderdeel van een model
BerichtGeplaatst: 24 jan 2008, 21:33 
Site Admin
Avatar gebruiker
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2007, 20:02
Berichten: 2028
Woonplaats: Putte, Belgie
Fantomaz schreef:
@Gijs,

Nog even vóór ik het geprobeerd heb, even een onduidelijkheid.
-Ik selecteer een vlak/object.
-Ik klik op het rotate knopje en daarna selecteer ik het punt waarom het vlak/object moet draaien.
Als ik dit goed begrijp, is dat het scharnierpunt.

Wat is dan nog het punt dat ik moet aangeven op het vlak/object?
Is dat niet een willekeurig punt binnen de kaders van het vlak/object, waar ik deze "beet pak"?
Want als het scharnierpunt bekend is, zal het object niet anders verplaatsen.


Je kan een punt binnen het vlak/object selecteren als starthoek, hierna kun je heb object uitlijnen met een schuin vlak of een getal intoetsen, deze onderdelen zijn erg moeilijk uit te leggen en werken het beste om gewoon veel te oefenen...

_________________
Ik help creatieve mensen hun ideeën van een idee of 2D plan naar een 3D visualisatie te evolueren en hier succesvol te zijn. >> http://www.SketchUp3D.be <<


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Het "knippen" van een onderdeel van een model
BerichtGeplaatst: 24 jan 2008, 21:40 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Fantomaz, je begrijpt het geloof ik helemaal.
Zodra je het probeerd zal je zien dat het wel lukt (als het goed is)...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Het "knippen" van een onderdeel van een model
BerichtGeplaatst: 25 jan 2008, 1:01 
Offline

Geregistreerd: 19 jan 2008, 12:18
Berichten: 16
Inderdaad!
Na enig gepuzzel ben ik er redelijk uit. :yes:
Alleen de volgorde van het draaien, het plaatsen van de as waar alles om draait, maar vooral het tweede punt dat je aan moet klikken is me nog wat vreemd.
Zelfs wanneer ik een punt pak dichtbij het object en dichtbij de "gradenboog" (hulpmiddel) kan het zomaar zijn dat mijn gedraaide object plotseling een heel stuk verderop staat. (maar wél onder de goede hoek verdraaid. :goodjob: )


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO