Een hoop vraagjes: hierbij mijn visie
ardoise schreef:
Ik krijg de indruk dat groepen en componenten eigenlijk een beetje hetzelfde zijn, behalve dat je componenten op kunt slaan en later weer gebruiken. Maar dat kan volgens mij met groepen ook, als je een nieuw venster gebruikt.
Er is een heel degelijk verschil tussen groepen en compontenen en deze is ook simpel uit te leggen. Stel je dakconstructie bestaat uit meerdere balken van de zelfde afmeting en lengte; hier maak je dan, van de eerste balk een component waarna je deze verder kopieerd, als je nu 1 van deze gekopieerde componten aanpast veranderen ze allemaal. Je moet dan dus wel vanaf het eerste compontent alles kopieren. Bijkomend voordeel is dat je bestand kleiner en dus sneller te bewerken blijft.
Een groep is op zich zelf staand, kopieer je deze en pas je er later 1 aan blijft de ander zijn oude vorm behouden.
Let dus goed op bij het tekenen of onderdelen exact hetzelfde zijn, dan is de component een handig hulpmiddel.
Van groep naar component en andersom kan altijd gedurende je aan het tekenen bent.
ardoise schreef:
Het handige van groepen/componenten lijkt mij dat ze niet meteen aan de muur “vastplakken”. Daar had ik in het begin last van. Als ik iets geplaatst had kon het niet meer verschoven worden zonder de hele muur uit zijn verband te rukken.
Is het mogelijk om als je iets tegen een muur zet (bv een tv kast) om die later nog weer los te maken, of moet je die altijd eerst apart maken, er een groep of component van maken en het dan plaatsten?
Zoals je zelf al zegt, voordeel van een groep of component is dat de vlakken niet meer blijven "plakken" Dit is ook de enige manier om dit te voorkomen, met bijkomende voordelen teken ik alles in groepen.
Bijvoorbeeld, groepen kun je in 1x een texture geven door met de paint bucket op de groep te klikken. Ze verkleinen je model en geven overzicht.
Groepen maken kan simpel door 3x op een vlak te klikken, hierbij selecteer je alle aangrenzende vlakken met uitzondering van bestaande groepen. Als je dus elke keer als je iets hebt getekend 3x klikt en een groep (of component) ervan maakt blijft je tekening "schoon"
Er zullen ook vast redenen zijn om juist geen groepen te maken, maar ik zweer erbij
ardoise schreef:
Verder nog een vraag over groepen in groepen
De balken constructie van het dak bestaat nu uit verschillende groepen genesteld als het ware. Ieder balk is een eigen groep, maar als ik nu iets aan de hoofdbalk (eerste balk) wil veranderen blijf ik klikken tot hij geselecteerd is.
Wat is een handigere manier?
Dit is de enige manier, klikken klikken klikken

Goed voor de RSI. Hierbij is dus van belang dat je gedurende het tekenen bedenkt wat in welke groep of component komt zodat je niet blijft klikken.
[/quote]