Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
  Afdrukweergave

Componenten – groepen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29 mei 2007, 19:02 

Ik krijg de indruk dat groepen en componenten eigenlijk een beetje hetzelfde zijn, behalve dat je componenten op kunt slaan en later weer gebruiken. Maar dat kan volgens mij met groepen ook, als je een nieuw venster gebruikt.
Het handige van groepen/componenten lijkt mij dat ze niet meteen aan de muur “vastplakken”. Daar had ik in het begin last van. Als ik iets geplaatst had kon het niet meer verschoven worden zonder de hele muur uit zijn verband te rukken.
Is het mogelijk om als je iets tegen een muur zet (bv een tv kast) om die later nog weer los te maken, of moet je die altijd eerst apart maken, er een groep of component van maken en het dan plaatsten?

Verder nog een vraag over groepen in groepen
De balken constructie van het dak bestaat nu uit verschillende groepen genesteld als het ware. Ieder balk is een eigen groep, maar als ik nu iets aan de hoofdbalk (eerste balk) wil veranderen blijf ik klikken tot hij geselecteerd is.
Wat is een handigere manier?

Bij voorbaat dank
Ardoise

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2007, 19:08 
Site Admin

Ik weet neit hoe goed jouw Engels is, maar kijk eens hier (offciciële handleiding van Google):

Components
en
Groups

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Componenten – groepen
BerichtGeplaatst: 29 mei 2007, 19:13 
Site Admin

Een hoop vraagjes: hierbij mijn visie

ardoise schreef:
Ik krijg de indruk dat groepen en componenten eigenlijk een beetje hetzelfde zijn, behalve dat je componenten op kunt slaan en later weer gebruiken. Maar dat kan volgens mij met groepen ook, als je een nieuw venster gebruikt.

Er is een heel degelijk verschil tussen groepen en compontenen en deze is ook simpel uit te leggen. Stel je dakconstructie bestaat uit meerdere balken van de zelfde afmeting en lengte; hier maak je dan, van de eerste balk een component waarna je deze verder kopieerd, als je nu 1 van deze gekopieerde componten aanpast veranderen ze allemaal. Je moet dan dus wel vanaf het eerste compontent alles kopieren. Bijkomend voordeel is dat je bestand kleiner en dus sneller te bewerken blijft.

Een groep is op zich zelf staand, kopieer je deze en pas je er later 1 aan blijft de ander zijn oude vorm behouden.

Let dus goed op bij het tekenen of onderdelen exact hetzelfde zijn, dan is de component een handig hulpmiddel.

Van groep naar component en andersom kan altijd gedurende je aan het tekenen bent.

ardoise schreef:
Het handige van groepen/componenten lijkt mij dat ze niet meteen aan de muur “vastplakken”. Daar had ik in het begin last van. Als ik iets geplaatst had kon het niet meer verschoven worden zonder de hele muur uit zijn verband te rukken.
Is het mogelijk om als je iets tegen een muur zet (bv een tv kast) om die later nog weer los te maken, of moet je die altijd eerst apart maken, er een groep of component van maken en het dan plaatsten?

Zoals je zelf al zegt, voordeel van een groep of component is dat de vlakken niet meer blijven "plakken" Dit is ook de enige manier om dit te voorkomen, met bijkomende voordelen teken ik alles in groepen.

Bijvoorbeeld, groepen kun je in 1x een texture geven door met de paint bucket op de groep te klikken. Ze verkleinen je model en geven overzicht.

Groepen maken kan simpel door 3x op een vlak te klikken, hierbij selecteer je alle aangrenzende vlakken met uitzondering van bestaande groepen. Als je dus elke keer als je iets hebt getekend 3x klikt en een groep (of component) ervan maakt blijft je tekening "schoon"

Er zullen ook vast redenen zijn om juist geen groepen te maken, maar ik zweer erbij :wink:

ardoise schreef:
De balken constructie van het dak bestaat nu uit verschillende groepen genesteld als het ware. Ieder balk is een eigen groep, maar als ik nu iets aan de hoofdbalk (eerste balk) wil veranderen blijf ik klikken tot hij geselecteerd is.

Dit is de enige manier, klikken klikken klikken :P Goed voor de RSI. Hierbij is dus van belang dat je gedurende het tekenen bedenkt wat in welke groep of component komt zodat je niet blijft klikken.
[/quote]

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2007, 19:39 

Dit is duidelijk, nu weet ik waarom mijn ramen allemaal draaide toen ik er een component van gemaakt had en de ramen die voor de noordmuur gemaakt had wilde draaien naar de westmuur :shock:
Als je zo'n component dus een kwartslag wilt draaien moet je het eerst exploden en er dan een nieuw component van maken of in groepen werken :?:
Snap ik dit zo goed?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2007, 19:40 

hoeft niet, je kan op 1 raamcomponent selecteren en met rechtermuis op unique klikken, dan hoort die raamcomponent niet bij de andere.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2007, 19:41 
Site Admin

ardoise schreef:
Dit is duidelijk, nu weet ik waarom mijn ramen allemaal draaide toen ik er een component van gemaakt had en de ramen die voor de noordmuur gemaakt had wilde draaien naar de westmuur :shock:
Als je zo'n component dus een kwartslag wilt draaien moet je het eerst exploden en er dan een nieuw component van maken of in groepen werken :?:
Snap ik dit zo goed?

Niet helemaal, je kan je component ook draaien zonder eerst in het component te gaan.

Hierbij draai je dus het gehele component door er 1x op te klikken. Nu draait je component en blijft de rest staan. Pas je er 1 aan qua kleur, formaat etc. en je zit ook "in" het component passen ze allemaal aan, gedraaid, gespiegeld of wat dan ook!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2007, 19:42 

Gijs, mij Engels kan er net mee door,ik heb de Engelse handleiding wel altijd bij de hand, maar vaak vind ik het erg onduidelijk, zelfs met behulp van mijn dochter die zeer goed Engels spreekt.
Maar de basis heb ik er wel uitgehaald, gezien de resultaten :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2007, 20:11 
tyto schreef:
hoeft niet, je kan op 1 raamcomponent selecteren en met rechtermuis op unique klikken, dan hoort die raamcomponent niet bij de andere.

ik gebruik altijd die unique functie inderdaad,
vindt ik zelf wel het handigst.
groepen heb ik nog nooit mee gewerkt....
misschien ook wel niet nodig gehad tot dusver.

Antwoord met een citaat  

Re: Componenten – groepen
BerichtGeplaatst: 29 mei 2007, 23:27 

Ardoise,
ardoise schreef:

Stel dat je met geneste componenten zou werken i.p.v. geneste groepen.
Dan pluk je het bewuste component met de componentbrowser via het menu Window => Components => In Model (huisje) uit je bibliotheek en plaatst het direkt in een leeg stukje in je model. Bewerk het, sluit het daarna af en wis het direkt. In je model (maar 2, 3, 4 of ....13 ver genest) is het toch aangepast.
Dit scheelt je behoorlijk wat klikken. Dus nog een ander voordeel van componenten t.o.v. groepen! En je houdt beter overzicht in waar je mee bezig bent. Je zit niet diep in geneste>geneste>geneste>geneste...componenten te wroeten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 30 mei 2007, 0:54 

Die uniquefunctie ga ik zeker proberen, die had ik nog niet gevonden :oops:
Goede tip :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]