Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




  • Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
  Afdrukweergave

Component-probleem
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 sep 2007, 23:16 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2007, 20:32
Berichten: 25
Woonplaats: Winsum
Hallo allemaal,

Altijd als ik wat elementen tot een component vorm, worden de assen binnen het component op een wat rare uitlijning gezet, meestal totaal niet evenwijdig aan de hoofdassen, maar staat het scheef. Waar gaat deze uitlijning bij het maken van componenten van uit?

_________________
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 400 tekens.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Component-probleem
BerichtGeplaatst: 04 sep 2007, 9:13 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
MsG schreef:
Hallo allemaal,

Altijd als ik wat elementen tot een component vorm, worden de assen binnen het component op een wat rare uitlijning gezet, meestal totaal niet evenwijdig aan de hoofdassen, maar staat het scheef. Waar gaat deze uitlijning bij het maken van componenten van uit?

MsG,

Allereerst goede morgen allemaal!

De component-assen lopen m.i. alle evenwijdig aan de oorspronkelijke globale assen R, G en B. Dat is op het moment van aanmaak.
Je kunt ze dan later nog een andere oriëntatierichtting geven als je dat wilt.

De plaats van de oorsprong van deze component-assen ligt op het moment van aanmaak van het component m.i. op de plaats van het (de) meest westelijke+meest zuidelijke+laagste punt(en). Dit is op je scherm uiterst links onderin, tenminste als je naar een scherm kijkt met de groene as naar boven en de rode as naar rechts.
Je kunt ook in de plaats van deze oorsprong binnen het component verandering brengen met de 'edit'-mogelijkheid voor componenten.

Om e.e.a. goed te kunnen volgen moet je wel de globale assen (a) en de component-assen (b) zichtbaar maken op je scherm.
ga hiervoor naar:
(a) Window=>Styles=>Edit=>Modelling Settings (vijfde blokje)=>vink aan"Model Axes"
(b) Model info (blauw blokje met i)=>Components=>vink aan "Show component axes".

Groeten,
Wo3Dan


Laatst bijgewerkt door Wo3Dan op 04 sep 2007, 9:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Component-probleem
BerichtGeplaatst: 04 sep 2007, 9:14 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
Aanvulling:
MsG,

Oost is waar de rode aslijn heenwijst / de rode stippelaslijn geeft west aan.
Noord is waar de groene aslijn heenwijst / de groene stippelaslijn geeft zuid aan.
Boven is waar de blauwe aslijn heenwijst / de blauwe stippelaslijn geeft onder aan.

Verder geldt mijn vorige post voor de (nog) niet gewijzigde globale assen.
Zijn deze wel van richting veranderd, dan wordt de e.e.a. wat complexer.
Het component-assenstelsel hangt dan o.a. af van:
-hoeveel globale assen zijn van richting veranderd?
-is de geometrie waarvan je een component maakt bestaand of in het gewijzigde globale assenstelsel getekend?

SUc6,
Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2007, 14:53 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2007, 20:32
Berichten: 25
Woonplaats: Winsum
Hoi,

Dat met die assen wist ik wel hoor :), maar toch bedankt voor de uitleg. Ook de component assen heb ik nu aan staan.

Maar ik heb even van een rechthoekig vlak een component gemaakt, en je ziet meteen dat hij standaard iets vaags er van maakt:

Afbeelding

Ik snap hier de logica niet echt van.

_________________
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 400 tekens.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2007, 16:07 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
MsG schreef:
Hoi,
.......
Maar ik heb even van een rechthoekig vlak een component gemaakt, en je ziet meteen dat hij standaard iets vaags er van maakt:
(plaatje zie vorige post)
Ik snap hier de logica niet echt van.


MsG,

Kun je het model naar 3DW uploaden zodat ik ernaar kan kijken. Zo is het haast niet te doen. Ik heb een vaag een vermoeden maar kan dat niet controleren.
Het is geen willekeur van SU.

Wo3Dan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2007, 17:51 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2007, 20:32
Berichten: 25
Woonplaats: Winsum
Staat hij al, hier een linkje naar mn collectie:

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 0443852386

En dan is het: Der A-kerk

_________________
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 400 tekens.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2007, 18:19 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
MsG,

Ik heb je model geladen. De globale assen zijn niet de originele maar staan in een geroteerde stand.
Het component dat je maakt (van de rechthoek) maakt zijn assen wel aan volgens die oorspronkelijke stand.
'Right click' op een van de globale assen waarvan de oorsprong nu achterin de kerk ligt. 'Reset' deze assen door keuze uit het menu.
Ze lopen nu wel degelijk evenwijdig aan de component-assen van je rechthoek. Het zijn namelijk de originele globale assen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2007, 18:38 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2007, 20:32
Berichten: 25
Woonplaats: Winsum
Klopt, ik heb de assen gedraaid zodat hij klopt met het model.

Maar hoe kan ik de componenten standaard laten alignen met mijn gedraaide assen? Deze heb ik ja immers niet voor niets gedraaid :).

Beetje vaag dat hij nog uit gaat van de oude stand van de assen.

_________________
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 400 tekens.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2007, 19:42 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
MsG schreef:
Klopt, ik heb de assen gedraaid zodat hij klopt met het model.

Maar hoe kan ik de componenten standaard laten alignen met mijn gedraaide assen? Deze heb ik ja immers niet voor niets gedraaid :).

Beetje vaag dat hij nog uit gaat van de oude stand van de assen.

MsG,

SU houdt niet alleen de originele globale assen aan maar daarbij ook de coördunate X, Y en Z t.o.v. deze oorsprong.
Dubbelklik maar eens met de 'Text' tool op een punt dicht bij de nieuwe oorsprong van je gedraaide assenstelsel achterin de kerk.
De getoonde waarden zijn horen niet bij jouw assen maar bij de originele van SU.

Ik ben bang dat je ondanks alles toch van elk gemaakt component de richting van de assen handmatig moet bijstellen naar je eigen globale assen. Jammer, maar ja, het is niet anders.

p.s. als je meerdere globale assen hebt verdraaid gebeuren er nogal onvoorspelbare dingen met de component-assen, dat had ik al gezegd. Daar ben ik zelf ook nog niet uit.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2007, 22:04 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2007, 20:32
Berichten: 25
Woonplaats: Winsum
Dus wat nou als je een Gebouw maakt voor in Google Earth, zoals ik?

De grondplaat zelf draaien ipv de assen?

Ik draaide altijd de assen mee met het gebouw, anders kon je nooit normaal zien of een lijn wel recht is enzo. Maar de remedie is dus om de grondplaat ipv de assen te draaien?

_________________
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 400 tekens.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2007, 23:02 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
MsG schreef:
Dus wat nou als je een Gebouw maakt voor in Google Earth, zoals ik?

De grondplaat zelf draaien ipv de assen?

Ik draaide altijd de assen mee met het gebouw, anders kon je nooit normaal zien of een lijn wel recht is enzo. Maar de remedie is dus om de grondplaat ipv de assen te draaien?

Ik heb geen enkele ervaring met GE+SU, ik gebruik ze beide maar wel los van elkaar.
Het draaien van de grondplaat zou misschien wel kunnen, zij het tijdelijk. Uiteindelijk moet je alles (plaat+model) weer terugdraaien naar de oorspronkelijke stand zoals SU het terrein importeert. Het lijkt me dat het anders niet meer "past" op onze wereldbol.

Of waarom modelleer je je model niet zodanig dat de originele assen corresponderen met de hoofdbestanddelen van je model?
(eventueel met een gedraaide kopie van het terrein onder je model)
Uiteindelijk draai je het model in de juiste stand en plaatst het op het origineel geimporteerde terrein. Dit komt eigenlijk overeen met het voorgaande en met je suggestie. Give it a try! Het lijkt in ieder geval logisch.

SUc6, we horen graag het resultaat op dit forum.

p.s. jullie (ervaren GE+SU'ers) mogen op dit punt best even bijspringen hoor. Ik zwem hier ook maar in onbekent water. :talk:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2007, 23:02 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2007, 23:54
Berichten: 448
MsG schreef:
Dus wat nou als je een Gebouw maakt voor in Google Earth, zoals ik?

De grondplaat zelf draaien ipv de assen?

Ik draaide altijd de assen mee met het gebouw, anders kon je nooit normaal zien of een lijn wel recht is enzo. Maar de remedie is dus om de grondplaat ipv de assen te draaien?

Ik heb geen enkele ervaring met GE+SU, ik gebruik ze beide maar wel los van elkaar.
Het draaien van de grondplaat zou misschien wel kunnen, zij het tijdelijk. Uiteindelijk moet je alles (plaat+model) weer terugdraaien naar de oorspronkelijke stand zoals SU het terrein importeert. Het lijkt me dat het anders niet meer "past" op onze wereldbol.

Of waarom modelleer je je model niet zodanig dat de originele assen corresponderen met de hoofdbestanddelen van je model?
(eventueel met een gedraaide kopie van het terrein onder je model)
Uiteindelijk draai je het model in de juiste stand en plaatst het op het origineel geimporteerde terrein. Dit komt eigenlijk overeen met het voorgaande en met je suggestie. Give it a try! Het lijkt in ieder geval logisch.

SUc6, we horen graag het resultaat op dit forum.

p.s. jullie (ervaren GE+SU'ers) mogen op dit punt best even bijspringen hoor. Ik zwem hier ook maar in onbekent water. :talk:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 05 sep 2007, 10:40 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Grondplaat moet in GE altijd blijven zoals hij uit GE komt! Je mag de assen draaien wat je wil, a\maa als je de grondplaat draait komt je gebouw op de verkeerde plek te staan. Kan je niet je gebouw na afloop van het maken draaien?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 05 sep 2007, 11:05 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2007, 20:32
Berichten: 25
Woonplaats: Winsum
Ik zal bij mn volgende gebouwen proberen om het pas aan het eind te draaien. Ik draaide meestal meteen, omdat ik meestal geen maten aangeleverd krijg, en dan ga ik een beetje uit van de satteliet foto, en aangezien deze vaak gedraaid wordt geimporteerd, draaide ik de assen ook.

Toch vind ik het raar, ik zal Google er eens over mailen. Want je draait die assen niet voor niets :).

_________________
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 400 tekens.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 05 sep 2007, 15:05 
Site Admin
Offline

Geregistreerd: 09 apr 2007, 12:20
Berichten: 1857
Ok, je haalt dus zo'n foto uit GE in SU. Dan staan de assen niet recht ten opzichte van de gevel(s) van het gebouw. Dus dan draai je de assen, maar je draait niet de satellietfoto. En dan begin je met bouwen. Klopt?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Style by business web design styles , pozycjonowanie strony pozycjonowanie stron sem
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group | Design Downloaded from free phpBB themes templates | free website templates downloads | photoshop brushes.
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO