MsG schreef:
Nou het "probleem" is dat, als je het dus op deze manier doet.
En je een component van iets maakt, de blauwe box van de component heel raar staat en de assen van dit component ook, omdat deze assen nog uitgaan van de (inmiddels verplaatste) oorspronkelijke positie van de 3 hoofdassen.
En ik snap niet waarom deze dus nog van de OUDE stand uitgaan, want ik verplaats die hoofdassen immers niet voor niets.
MsG,
Alles wat je in SU tekent/plaatst moet door SU gekoppeld worden aan een referentiepunt (oorsprong=O=0,0,0) en een oriëntatierichting (assen R/G/B) hebben.
Als je de assen (tijdelijk) verdraait helpt dit je slechts om langs die assen je geometrie eenvoudig te kunnen tekenen maar toch wordt achter de schermen alles gerelateerd aan O=0,0,0 en aan R/G/B
Dit werkt programmatisch een stuk simpeler dan wat jij voorstelt: bij elke nieuwe stand van R=r/G=g/B=b zou alles van je model moeten worden herberekend met uiteraard afrondingen, zij het 20 decimalen achter de komma. Bij meerdere rotaties achtereen zou dit leiden tot fout op fout.
Bij de door SU gevolgde wijze niet.
De enige afwijking zijn de lokale assen, handmatig geroteerd.
Het is overigens ook nog eens zo dat textuur ook bij eerste plaatsing vanuit de browser volgens de originele assen R/G/B loopt. Ook dit is te wijzigen.
Als je door hebt hoe en waarom het zo werkt dan is er niets aan de hand.
Bij 'Get current view' haal je gewoon een stukje land van de wereldbol in SU (met hoogte-informatie) met de juiste richtingen N/O(/z/w) langs G/R.
Of je deze tijdelijk mag verdraaien en later terugzetten weet ik niet. Misschien accepteert SU deze werkwijze niet, dat zou je kunnen proberen.
Maar modelleren op een geroteerde kopie van het terrein waarvan je "sateliet-gebouw" wel netjes langs R/G loopt, dat kan zeker. Na afloop licht je het "model-gebouw" op en plaatst het (tegengesteld) geroteerd op het binnengehaalde stukje land. Zo profiteer je wel optimaal van O=0,0,0 en R/G/B
(Op één ding moet je dan wel letten. alle gebruikte textuur moet via 'Texture=>Position=>Done' verankerd zijn aan zijn eigen stukje geometrie.)