Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

• Advertisement

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
  Afdrukweergave

Bouw
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 jan 2009, 18:36 

Hallo, ik ben een noobie op sketchup(vorig weekend gevonden) en heb pas sinds vandaag dit forum gevonden. Ik vind dit forum wel een goede hulp.

Mijn vraag:
Ik zit nu in het 4de middelbaar(IW) en zou later iets willen doen in de bouw(dus architect, of bouwkundig tekenaar of iets in die aard). Ik heb es op internet rondgekeken en kwam bij Sketchup terecht. Mij lijkt het een goed programma voor huizen enzo te tekenen. Het eerst 'project' dat ik probeerde was m'n huis es tekenen.Ik had het bouwplan bij me. Het eerste wat ik deed was de buitenkant teken. Maar na uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik dan de binnen kant meer deftig zou kunnen maken. Dus heb ik wat tutorials bekeken. Ik begon de muren te tekenen op het grondplan tot ik het gehele huis had maar het eindresultaat was niet echt goed. Daarom is m'n vraag aan jullie,

Wat is de beste manier om sketchup te leren om dan uiteindelijk zo goed te worden als jullie, en welke template zou ik dan het best gebruiken?

Fred

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Re: Bouw
BerichtGeplaatst: 17 jan 2009, 19:49 
Site Admin

Welkom Fred,

de beste manier om SketchUp te leren is door het te doen. Er zijn velen tutorials en filmpjes op internet te vinden over het werken met SketchUp, maar uiteindelijk moet je het toch leren door het zelf te doen. Wel kunnen die tutorials je erbij helpen. Goede plekken voor info zijn (natuurlijk) dit forum, het Engelstalige forum, de Wiki, Youtube, Google Training Video's en nog veel meer, te vinden via Google.

Wat bedoel je precies met template? Als je SketchUp voor het eerst opent moet je een template kiezen. Bedoel je dat?

Citaat:
Ik begon de muren te tekenen op het grondplan tot ik het gehele huis had maar het eindresultaat was niet echt goed.

Heb je een plaatje? Misschien kunnen we je dan wat tips geven ;)

Groet,
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 17 jan 2009, 20:42 

gijs schreef:
Wat bedoel je precies met template? Als je SketchUp voor het eerst opent moet je een template kiezen. Bedoel je dat?
Ja dat, een template voor huizen te maken binnen en buitenkant. En als het af is ook binnenin kunnen kijken alsof je echt binnengaat

Hier enkele foto's:
http://img403.imageshack.us/img403/6026/tenbosse1kz4.th.jpg
http://img216.imageshack.us/img216/7134/tenbosse2ie9.th.jpg
http://img228.imageshack.us/img228/4862/tenbosse3qf8.th.jpg
Dit was m'n eerst 'project' ooit, ik vind het niet zo geslaagd. En om het dak te maken lukte totaal niet. :(

Ik ondervond dat ik beter begon met makkelijkere huizen en alles nog wat aftasten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 17 jan 2009, 21:42 
Site Admin

Dat ziet er echt niet zo slecht uit hoor! Zeker niet. Als je bedenkt dat je SketchUp pas een weekje kent is het echt super! Er zijn veel mensen die het slechter doen dan jij hoor ;)

Nu weet ik natuurlijk niet hoe je huis er in het echt uiziet, maar voor zover ik kan zien ziet het er redelijk uit. Details ontbreken natuurlijk nog, maar in de grove opzet gaat het goed. Ik zie dat je dak niet overal helemaal goed aansluit, is dat het probleem? Misschien kan je het model uploaden (naar 3D Warehouse), dan kunnen we er even naar kijken.

Let wel op dat je alle vlakken goed neer zet. De paarse vlakken moeten omgedraait worden, aangezien ze bij het toevoegen van textures het texture gespiegelt weergeven en als je het huis gaat renderen (een realistisch plaatje maken, met licht, schaduw en reflectie) kunnen de vlakken onzichtbaar worden. Je draait een paars vlak om via Rechtermuisknop > Reverse Face.

Ga in elk geval zo door, want het gaat echt wel goed! Alle begin is lastig, maar bedenkt dat we allemaal een keer zijn begonnen ;)
Gijs

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 17 jan 2009, 22:31 

Bedankt voor het snelle antwoord.
Maar het probleem was dat ik de strepen op het dak niet kon verwijderen of m'n muur was weg. Maar ik ga eens totaal opnieuw beginnen als ik iets beter ben.

Ik heb het geupload genaamd als 'TenBosse'

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 17 jan 2009, 22:37 
Site Admin

Tjah, dat krijg je als het dak geen dikte heeft ;)

Je kunt trouwens makkelijker gebruik maken van layers, dan je model drie keer kopiëren. Je kunt dan namelijk bepaalde onderdelen van je model "uitzetten". Je wilt even het dak laten verdwijnen? Geen probleem, dan zet je die layer uit. Hetzelfde voor de muren en vloeren.

Ook handig, voor bijvoorbeeld de ramen zijn components. Je hoeft dan maar één raam te maken (of aan te passen), wat vervolgens op alle ramen van toepassing is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 17 jan 2009, 23:00 

Ok, ik was het al van plan bij een volgend huis fzo.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 19 jan 2009, 0:15 
Moderator

Hoi fred!
Voor iemand die het pas een week kent ziet het er heel goed uit!
Tips : Je kunt het dak wel wat dikte geven, dan heb je ook geen last van lijnen etc, en zoals gijs al zei, iets met de ramen doen.

Ga zo door!

Jordy

http://www.VV3D.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 19 jan 2009, 18:05 

Bedankt,
Maar als ik dan het dak maak, moet ik dan eerst de dikte maken en dan met de Push/Pull tool verder maken of met de follow me tool?

Fred

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 19 jan 2009, 18:07 
Site Admin

Je maakt het beste het dak van opzij gezien dik (dus eigenlijk een doorsnede van het dak). Dan kan je die met push/pull langs de dakrand uittrekken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

BerichtGeplaatst: 20 jan 2009, 12:09 
Moderator

Hey,

Klopt idd, zoals gijs ook al zei :

Hier nog een voorbeeldje ervan :
Afbeelding

Post je een plaatje als je het gelukt is ?
Jordy

http://www.VV3D.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]