heey
dit is mijn eerste bezoekje aann het Sketchup-forum, en ik moet bekennen, ik heb wat van jullie nodig (advies/hulp)... vandaar dit topic.
Eerlijkheid is wel iets waar ik voor sta, vandaar even dit domme regeltje hierboven

Mijn naam is Chris Overgaauw, ben een Leerling aan het Bertrand Russell College te Krommenie (6de klas VWO)
Lekker interessant, maar ja. Ik ben nu bezig met mijn profielwerkstuk... Het gaat over de Coriolis kracht.
Hier even een Definitie:
De corioliskracht is de schijnbare afbuiging van richting van een onafhankelijk bewegend object, gezien vanuit een roterend coördinatenstelsel. *ga a.u.b. niet in op het feit of het een kracht of effect is... uitgekauwde discussie :O*
Dit is even om wat info te geven voordat ik mijn vraag ga stellen, degene die mij hopelijk zal/zullen helpen zullen namelijk wel geïnteresseerd zijn waarvoor ik het nodig heb

Nu is het zo dat de slinger van foucault (gewoon een bol aan een lange slinger) geen 360 graden in 24 uur "draait" wanneer je bijvoorbeeld In Nederland bent. De slinger "draait" slechts 280 graden. Hiervoor heb ik wat visueel materiaal nodig om dat uit te leggen... Het probleem is dat dit nergens te vinden is, althans, out of my reach als het gaat om "google-skills"
Nu wilde ik, nadat ik het geweldige (ja, dit is serieus

) Sketchup had gevonden "even" en aardbol maken/Importeren om Visueel te maken hoe deze Corioliskracht werkt. Nu heb ik een aantal problemen:
1. De bol die ik zelf maak is vaak niet zo mooi/netjes. (randen die uitsteken of juist niet goed aansluiten
2. Als ik door de bol/in de bol een as wil maken (een dikke cilinder) dan lukt het me niet makkelijk om deze precies door het midden van de bol te laten gaan. De bol evenwijdig aan een as laten lopen lukt ook amper. Ik zoem in (echt IN) de bol zodat ik de assen kan zien en vanuit de oorsprong een cirkel kan maken maar de cirkel ligt bijna nooit horizontaal
3. Wanneer dit wel lukt moet ik de as nog kleuren om duidelijk onderscheid te maken, dit lukt niet want wanneer de 2 objecten elkaar raken ziet sketchup het als 1 vlak en word ook de bol gekleurd.
4. Met een Geïmporteerde bol kan ik het centrum niet selecteren en deze dus ook niet op de Oorsprong van de assen zetten.
5. Het is mijn bedoeling met die scene's/het wisselen tussen de scene's een soort animatie te maken waarin je duidelijk kunt zien wat er gebeurd.
6. Ik heb ontzettend veel moeite met het kantelen van de geïmpoteerde aardbol, ik kan hem niet/nauwlijks over de assen draaien zodat hij gekanteld staat en nog steeds in de Oorsprong staat.
Is er iemand die mij relatief makkelijk en snel kan uitleggen hoe of wat ik moet doen om mijn plan ten uitvoer te brengen of is er iemand die héél misschiene een aardbol met as voor mij wilt kantelen zodat ik deze kan gebruiken?
Ik ben ervan overtuigd dat ik met goed en veel zoeken op verschillende hulp-sites en forums er wel uit zou kunnen komen maar het is voor school en ik moet echt zo Efficiënt mogelijk werken. Ik kan het niet veroorloven 10 uur in zoiets als dit te stoppen.
Ik ben niet A-technisch, maar zo 1,2,3 met sketchup aan de slag is ook niet bepaald gemakkelijk
Groetjes Chris
p.s. Als je dit in het geheel gelezen heb, dankjewel... het is nogal wat tekst... I know (A)